صفر تا صد سئو کردن وبسایت!

سئو کردن یک وب سایت مراحل مختلفی دارد. در این مطلب سعی کرده ایم که تمامی این مراحل را در قالب یک مطلب کوتاه خدمت شما عزیزان ارائه کنیم.

ممکن است این سوال نیز برای شما مطرح  شده باشد که چگونه یک سایت را سئو کنیم؟

بیشتر افرادی که طراحی سایت خود را به اتمام رسانده اند، فکر بالا بردن بازدید سایت و نزدیک شدن به صفحه اول گوگل در کلمات کلیدی خاص خود را در سر می پرورانند. فکر، فکر درستی است زیرا معتبر ترین، کم هزینه ترین، و بهترین راه برای جذب بازدید و ارائه دادن هر آنچه در چنته دارید از طریق سئو (SEO) امکان پذیر می باشد.

تاثیر عنوان سایت در سئو

یکی از مراحل اولیه سئو کردن یک وبسایت اینترنتی انتخاب نام سایت می باشد، نام سایت می تواند هر کلمه یا عبارتی که مدنظر شما است تعیین شود.

برای مثال نام  وب سایت ما آی کیونت است و نام دامنه نیز می تواند هر عبارتی که ممکن است باشد،. نخستین نکته ای که باید توجه داشت این است که دامنه لاتین کوتاه و ساده انتخاب شود که هم بازدید کننده بتواند به راحتی نام را بخواند و هم بتواند به حافظه بسپارد که در آینده اگر نیاز به ما داشت به سادگی دسترسی پیدا کند.

نکته مهم از دیدگاه سئو در مورد دامنه

نام دامنه بهتر است شامل حداقل یک کلمه از نام سایت یا بیانگر زمینه فعالیتی و موضوع کلی سایت باشد زیرا گوگل قبل از اینکه حتی وارد وبسایت ما شود به نام دامنه توجه می کند.  پس بهتر است توجه بیشتری به نام دامنه و هماهنگی آن با موضوع وبسایت داشته باشیم.

تاثیر کلمات کلیدی در سئو 

بخش مهم دیگری از فرایند سئو  توجه به کلمات کلیدی است. این امر نیازمند تحقیق و تحلیل است، کلمات کلیدی انتخابی ما باید کاملا مرتبط با زمینه کاری ما باشد و ترجیحا کلماتی باشد که رقابت بسیار سنگینی بین وبسایت های معتبر بزرگ و با قدمت بالا نداشته باشد، در این صورت زمان و هزینه ای که باید برای سئوی وبسایت در نظر بگیریم بیشتر از آن چیزی می شود که قبل از شروع کار برآورد کرده بودیم.

کلمات کلیدی می تواند تک سیلابی یا چند سیلابی باشد، Keyword هایی که تعداد کلمه های آن بیشتر است طبیعتا سریع تر و با هزینه کمتر به صفحه اول گوگل نزدیک می شوند.

به عنوان مثال با یک جستجوی سطحی در گوگل می توانید به حقیقت امر پی ببرید، عبارت کلیدی طراحی سایت دارای رقابت نسبتا سنگینی است، ولی عبارت کلیدی بهترین آموزش طراحی وبسایت حرفه ای می تواند عبارت ساده تری برای سئو کردن باشد.

 از گوگل ترند و گوگل آنالایتیکز برای پیدا کردن بهترین کلمه کلیدی استفاده کنید.

تاثیر سرعت سایت

از مواردی که قبل از راه اندازی وبسایت باید به آن توجه کنیم و وقتی را برای تحقیق در مورد آن سپری کنیم انتخاب هاست مناسب می باشد هاستی که کمترین قطعی و بالاترین Uptime را داشته باشد می تواند هاست مناسبی برای سایت شما باشد.

سرعت بارگزاری نیز به زمانی گفته می شود که بازدید کننده آدرس وبسایت را در مرورگر خود سرچ کرده و درخواستی برای باز شدن سایت ارسال می کند تا زمانی که سایت به صورت کامل برای وی بارگزاری شده باشد. این مدت زمان هرچه کوتاه تر باشد بهتر است. بهترین راه برای کم کردن این زمان؛ سبک کردن حجم کلی صفحات وبسایت توسط فشرده سازی تصاویر و کمتر کردن Request ها توسط Minify کردن فایل های Java و Css می باشد.

وبسایت هایی وجود دارد که می توان توسط آنها همه ی این فاکتور ها را بررسی نمود که معتبر ترین آنها وبسایت جی تی متریکس است. GTmetrix  وبسایتی برای آنالیز و رفع اشکال سایت به صورت آنلاین می باشد.

تولید محتوای تخصصی

 تعداد وب سایت های ایجاد شده در فضای نت روز به روز در حال افزایش است. این افزایش چشمگیر سایت هایی که ممکن است با سایت شما هم موضوع باشد می تواند کار شما را سخت کند. در این شرایط تولید کردن محتوای مفید و در عین حال خلاقانه و اختصاصی می تواند وجه تفاوت شما با سایر سایت های هم موضوع باشد.

نتیجه اینکه پیاده کردن خلاقیت و تولید محتوایی که جز شما کسی روی آن کار نکرده باشد می تواند باعث کسب امتیاز بیشتر از گوگل شود.

بهینه سازی تصاویر

ببیشتر وب سایت ها از تصاویر در مقالات خود استفاده می کنند. تصاویری که خود می تواند مفهوم مستقلی را منتقل کند و یا می تواند در تکمیل گفته های قبل خود باشد.

تصاویر بهتر است در سایز حقیقی خود روی سایت قرار بگیرند و از گذاشتن تصاویر نامناسب پرهیز کنید. حجم تصاویر تاحدی که به کیفیت عکس آسیبی وارد نکند باید پایین بیاید و سبک شود زیرا از فاکتور های مهم سئو کردن وبسایت، سرعت بارگذاری آن می باشد که اخیرا گوگل توجه ویژه ای به این مهم دارد.

تصاویر بهتر است دارای تگ Alt یا تگ جایگزین باشد، کار اصلی این تگ قرار دادن متنی از پیش تعیین شده به جای عکس می باشد در زمانی که به هر دلیل عکس لود نشده است.

درج لینک های داخلی و خارجی

لینک ها از اولین گام های پیدایش سئو تا همین لحظه که این مقاله در حال نوشتن است تاثیر گذار بوده و هستند.  لینک سازی از المنت هایی می باشد که فرایند سئو باید همواره تحت نظارت و آنالیز باشد، لینک بیلدینک داخلی به مجموعه لینک هایی که از صفحات یک وبسایت به سایر صفحات آن اشاره می کند که هر کدام برای کاری و به دلیلی ایجاد شده اند.

کاربرد این لینک ها این است که کاربر بتواند به سهولت هر چه تمام تر به صفحات مختلف و مورد نیاز خود در وبسایت دسترسی داشته باشد. لینک سازی داخلی به اندازه لینک سازی خارجی دشواری ندارد ولی از اهمیت خاصی برخوردار است.

لینک سازی خارجی وبسایت به معنای همه ی لینک هایی که با انواع مختلف از خارج وبسایت به صفحات مختلف وبسایت اشاره می کند، همانطور که از نامش پیداست این لینک ها در داخل خود سایت ساخته نمی شوند و در بستر هایی مانند سایر سایت ها، وبلاگ ها ، رسانه های اجتماعی و انجمن ها تولید و ساخته می شوند.

استفاده از متا تگ

گوگل از طریق ربات های اینترنتی محتوای وبسایت شما را بررسی کرده و بر اساس برداشتی که از سایت شما دارند اطلاعات را به سرور های گوگل برده و باعث ایندکس شدن و رتبه بندی صفحات شما می شوند، حالا این ربات ها به ترتیب از اولین بخش کد نویسی تا آخرین بخش را بررسی می کنند.

برای اینکه به این ربات ها کمک کنیم اطلاعات دقیق ترین را در زمان کمتری از سایت ما ایندکس کنند باید راهنمایی هایی را برای انها در مسیر بررسیشان قرار دهیم.

متا تگ های عنوان و توضیحات و صفحات اجتماعی و آدرس هایشان بخشی از همین راهنمایی ها است. این تگ ها را در بخش هدر سایت قرار می دهیم (در بخش های دیگر هم می شود) که روی وبسایت توسط بازدید کننده دیده نمی شود و فقط ربات های گوگل این تگ ها را می بینند.

استفاده کردن  متا تگ می تواند در بهبود وضعیت سئو سایت تاثیر مثبتی داشته باشد

رضایت بازدید کننده

گوگل در همه ی آپدیت هایی که در سال های اخیر معرفی کرده است به این موضوع توجه خاصی داشته که وبسایت باید برای بازدید کننده به بهترین نحو ممکن ارائه شود و هرچه این فرایند بهتر انجام گیرد از دید بازدید کننده و گوگل همه چیز مرتب است.

 نیازی نیست برای رضایت گوگل و ربات گوگل از سر و ته سایت خود بزنید و کاربر را اذیت کنید. عواملی همچون:

  •  فشرده سازی تصاویر و سرعت بارگزاری سریع تر
  • مطالب مفید و کاربردی
  • بهینه کردن لینک های داخلی و خارجی

اگر به صورت صحیح همه این موارد اجرا شوند، باعث بیشتر شدن رضایت بازدید کننده و در نهایت امتیاز های مثبت گوگل می شود.

بروزرسانی سایت

در پایان این مطلب را هم اضافه کنیم که سعی کنید همیشه در علم سئو بروز باشید و مقالات و تحقیق های جدید را مطالعه کنید. گوگل بیش از ۷۰% الگوریتم های خود را در سال های اخیر تغییر داده یا بهبود بخشیده است. بنابراین باید با آپدیت کردن اطلاعات خود بهترین نتیجه را در موضوع سئو سایت دریافت خواهید کرد.

پاسخی بگذارید