چرا افزایش بازدید سایت مهم...
پس از طراحی سایت برای هر کسب و کاری، نیازمند خدمات سئو سایت در موتورهای جستجو جهت افزایش بازدید سایت و دیده شدن توسط مخاطبان است. همان طور مه در مقالات گذشته هم توضیح دادیم، عمده کاربران از موتور جستجوی گوگل ...
حال ممکن است که این سوال پیش آید که دانش قدیمی با دانش جدید در زمینه سئو چه تفاوت هایی دارند و عدم بروزرسانی فرد چه تاثیرات منفی در فرد می گذارد؟
باید توجه داشت که دانش قدیمی باعث هدر دادن زمان و تا حد زیادی هم منابع مالی خواهد شد. اما اگر میخواهید راه های واقعی بهبود و افزایش سئو سایت را یاد بگیرید، مطالب مختلفی که در مورد آموزش سئو در سطح وب وجود دارد را مطالعه کنید. در این مقاله با من همراه باشید تا نکات مهمی را بهشکل اصولی یادتان بدهم.
ببینید، پیشفرض من در نوشتن این مقاله این است که الان شما به خوبی میدانید «سئو چیست» و با اهمیت تولید محتوا در سئو سایت آشنا هستید. علاوه بر این، من در نظر میگیرم وب سایتی که دارید ظاهر کاملا مناسبی دارد و در تلفنهای همراه هم به خوبی نمایش داده میشود.
در مطلب قرار است از تکنیکها و نکات خاص سئو و بهینه سازی با الگوریتم های فعلی صحبت کنیم.
چند سال پیش در دنیای سئو و محتوا، رویکرد جدیدی به وجود آمد که توصیه میکرد برای راحتتر رتبه گرفتن در گوگل، محتواهای طولانی یا اصطلاحا “آسمانخراش” تولید کنید. در واقع قضیه از جایی شروع شد که برایان دین، سئوکار معروف انگلیسی در وبلاگ سایتش پستی منتشر کرد و با آمار و ارقام از این گفت که توانسته با کمک محتواهای طولانی، ترافیکش را بیشتر از ۱۱۰ درصد افزایش بدهد.
این رویکرد تا مدتها بازدهی خوبی داشت تا اینکه گوگل به مرور استراتژی خود را تغییر داد. در استراتژی جدید، هنوز هم محتواهای طولانی ارزشمندند، اما گوگل در اغلب کلمات کلیدی علاقه به محتواهای خوشهای دارد. چه؟
با توجه به رویکرد جدید گوگل، مقاله سئو چیست را در حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه مینویسم، سپس یک مقاله جداگانه با کلمه کلیدی «سئو داخلی و خارجی» مینویسم، بعد از آن به سراغ مقاله «سئو کلاه و کلاه سفید» میروم! چرا؟ چون امروز گوگل ترجیح میدهد موضوعات مختلف هر کدام در یک صفحه جداگانه سئو شوند.
در مثال دیگر به جای اینکه یک مقاله ۵ هزار کلمهای آسمانخراش برای موضوع «کسب درآمد اینترنتی» بنویسم و در آن همه چیز را توضیح بدهم، یک مقاله ۲ هزار کلمهای برایش مینویسم، سپس چندین مقاله کوتاهتر با موضوعاتی مثل کسب درآمد از طراحی سایت، کسب درآمد از تولید محتوا و… هم تولید میکنم. این مدل خوشهای محتواست. طبق این مدل ما یک مقاله اصلی و تعداد مقاله فرعی داریم. به این ترتیب:
بنابراین پیشنهاد میکنم امروز بیشتر برای تولید محتوا روی محتوای خوشهای یا همان تاپیک کلاستر حساب کنید و آسمانخراش را برای آن موضوعاتی بگذارید که جزئیات یا موضوعات فرعی ندارند. مثلا برای کلمه بازاریابی گوشهای یک مقاله با عنوان «چگونه با نیچ مارکتینگ درآمد بالایی داشته باشیم؟» داریم. این مقاله میتواند یک محتوای آسمانخراش شود چون زیرمجموعهای ندارد که بخواهیم در موردش مقالات دیگری بنویسیم. اما خود مقاله انواع بازاریابی بهتر است به حالت تاپیک کلاستر نوشته شده و مقالات زیرمجموعهاش که شامل انواع بازاریابی است، در دیگر مقالات آورده شود تا هر کدام روی اسم خودشان رتبه بگیرند.
هنوز هم زمانی که صحبت از سئو محلی میکنیم، خیلی از وبمستران تصور میکنند سئو محلی یا همان local seo به ترافیک سایتشان ضربه میزند! ببینید، سئو محلی یک سری فاکتور است که وقتی روی سایتتان پیاده شود، سایت بیشتر از قبل به همشهریهایتان نمایش داده میشود. مثلا اگر من در تهران باشم و کلمه طراحی سایت را جستجو کنم، گوگل بیشتر سایتهایی را به من نشان میدهد که از طریق سئو محلی، ثابت کردهاند در شهر تهران فعالند. حالا اگر همین کلمه را در کرمان جستجو کنم، گوگل کسب و کارهایی را نشانم میدهند که در کرمان هستند.
برخی تصور میکنند اگر سایتشان را سئو محلی کنند، بازدیدهایشان کاهش پیدا خواهد کرد. چرا که گوگل دیگر فقط آنها را به همشهریهایشان نشان داده و در جستجوهای دیگر ظاهر نمیشوند.
اما در واقع وقتی سئو محلی سایتتان را قوی نکنید، به جای شما، رقبای دیگری که در شهر دارید در گوگل نمایش داده میشوند. فقط همین! یعنی صرفا کاهش بخشی از مشتریان. اما چطور سایتمان را برای گوگل سئو محلی کنیم؟ به طور خلاصه:
به این ترتیب گوگل به مرور متوجه میشود که وب سایت شما مربوط به کدام شهر است و در نتایج جستجوی محلی، سایتتان را نشان میدهد.
خیلی وقتها شده وارد وب سایتی شوم و ببینم وبمستر یا حتی سئوکار سایت، تعداد بسیار زیادی برچسب یا همان تگ به یک صفحه اضافه کرده است. مشکل اینجاست که متاسفانه استفاده اینچنینی از تگ، باعث کاهش شدید قدرت سئو صفحه و حتی گاها جریمه سایت از طرف گوگل میشود! چرا؟ اجازه بدهید توضیح دهم:
زمانی که شما در یک صفحه تعداد زیادی برچسب میسازید، در واقع در حال ایجاد یک سری صفحه هستید که محتوای همهشان “یک مقاله” است. پس در درجه اول تعداد زیادی صفحه با “محتوای یکسان” دارید که به آن Duplicate Content یا محتوای تکراری میگویند.
بعد از این، تعداد زیادی صفحه برچسب دارید که محتوای بسیار کمی دارند، این یعنی محتوای زامبی. زامبیها صفحاتی هستند که محتوای بسیار کم یا بیارزشی دارند.
کلمه کلیدی خیلی از این صفحات با هم تکراری می شوند. مثلا کلمه کلیدی صفحه شما بازاریابی اینترنتی است، سپس یک برچسب هم با همین کلمه کلیدی میسازید. این یکی هم “Cannibalization” نام دارد. کنیبالیزیشن به معنی وجود صفحات با کلمه کلیدی یکسان در سایت است.
هر ۳ اینها به مرور باعث کاهش شدید قدرت سئو سایت شما خواهند. بنابراین اگر با هدف بهبود سئوی سایت از برچسبها به این شکل استفاده میکنید، بدانید که در اشتباهید.
کاربرد کلیدواژه دقیقا مثل کاربرد دستهبندی است. این یعنی همانطور که شما میتوانید با دستهبندیها مقالاتتان را جدا کرده و به کاربران کمک کنید که محتواها را آسانتر پیدا کنند، برچسبها هم باید با همین کاربرد استفاده شوند. اما اصولا از دستهبندی برای ساخت دستههای اصلی و از برچسب برای دستههای کوچک استفاده میشود.
این یعنی اگر ما ۱۰۰ مقاله در حوزه بازاریابی دیجیتال داشته باشیم که ۳۰ تای آنها در حوزه سئو و ۲۰ تایشان در زمینه تبلیغات آنلاین است، میتوانیم یک دستهبندی بازاریابی دیجیتال ساخته، یک برچسب سئو و یک برچسب تبلیغات آنلاین هم بسازیم و هر برچسب را به مقالات مرتبط خودش اضافه کنیم. به این ترتیب مخاطبان راحتتر محتواها با موضوعات مختلف را در سایتمان پیدا میکنند.
بک لینک یعنی لینکی که از یک سایت دیگر به سایت شما داده میشود. در واقع هر چه سایتهای بهتر و معتبرتری به یک سایت لینک بدهند، گوگل سایت مورد نظر را معتبرتر دانسته و سئویش را بهبود میدهد.
نکته مهم: ساخت یا خرید بک لینک، کار خطرناکی است! چرا که گوگل اگر بفهمد شما خودتان بک لینک ساختهاید، سایتتان را جریمه میکند.
در واقع یک سئوکار حرفهای همیشه حواسش به این هست که حین ساخت یا خرید بک لینک، گوگل به سایتش مشکوک نشده و آن جریمه نکند. به دلیل ندانستن همین موضوع هم هست که اغلب وبمستران از بک لینکها ضربه میخورند. چون آنها بدون دانش کافی به سراغ بک لینک میروند و سریعا گوگل را به سایتشان مشکوک میکنند.
حالا در نهایت بک لینک بسازیم یا نه؟ ببینید نمیتوانم تمامی اصول ساخت بک لینک را در این مقاله به شما آموزش بدهم، اما حداقل میتوانم بگویم که انجام ندادن چه کارهایی شما را از جریمه شدن دور میکند. پس ادامه را بخوانید:
به طور کلی بعضی چیزها هستند که وجودشان باعث میشود گوگل نسبت به سایتتان بدبین شده و عملا اعتبار سئویتان را کاهش بدهد. از جمله آنها صفحات زامبی پیج، کنونیکالها و همینطور صفحات تکراری هستند که بالاتر توضیحشان دادم. اما علاوه بر این ۳، گوگل نسبت به لینکهای شکسته و صفحات ۴۰۴ هم بدبینی زیادی دارد.
صفحه ۴۰۴، صفحهای است که در حال حاضر در سایت شما وجود ندارد و کاربر با وارد شدن به آن، به ارور ۴۰۴ برمیخورد. هر لینکی که به یک صفحه ۴۰۴ در سایت شما داده شود، لینک شکسته نام دارد. اگر به دنبال راهکارهای بهبود سئو سایت هستید، باید بدانید که از بین بردن ۴۰۴ ها و لینکهای شکسته، یکی از بهترین کارهایی است که میتوانید انجام بدهید. اما چطور؟ قدم اول پیدا کردن صفحات ۴۰۴ است. برای این کار میتوانید از نرم افزار “screaming frog” استفاده کنید.
اما یک راهکار سادهتر هم استفاده از سایت brokenlinkcheck است. این سایت با بررسی آدرس سایت شما، لینک صفحات ۴۰۴ را در آن نمایش میدهد. بعد از پیدا کردن این صفحات، باید آنها را به صفحه اصلیتان ریدایرکت ۳۰۱ بزنید. ریدایرکت ۳۰۱ کاربرانی که به صفحه وارد میشوند را به یک صفحه دیگر انتقال میدهد که طبق صحبت من، باید بعد از ریدایرکت زدن هر کسی وارد این صفحات شد، به صفحه اصلی منتقل شود.
اگر سایت وردپرسی دارید افزونههایی مثل “رنک مث” یا “یوآست” برای ریدایرکت کردن کمکتان میکنند. اگر هم از سایت ساز یا فروشگاه ساز پرتال استفاده میکنید که خب با توجه به پنل کاربری ساده، ریدایرکت کردن برایتان کار آسانی است و قبلا آموزشهای مربوط به آن را دیدهاید. قسمت مربوط به ریدایرکت در بخش تنظیمات سئو وجود دارد و میتوانید این کار را به سادگی انجام دهید.
در این بین اگر خود لینکهایی که به این صفحات دادهاید را هم حذف کنید، نتیجه بهتری میگیرید. اما اگر آنها را حذف نکنید هم همان ریدایرکت ۳۰۱ به اندازه کافی کارساز است.
یکی دیگر از راه های بهبود سئو سایت، آپدیت محتواهای قبلی است. صبر کنید، این یک نکته ساده نیست، بلکه یک تکنیک است! به طور کلی گوگل علاقه زیادی به آپدیت محتوایی دارد. این یعنی زمانی که به وبلاگتان میروید و یک محتوای قدیمی را بروزرسانی میکنید، احتمال افزایش رتبه آن زیاد است. با توجه به همین، ما سعی میکنیم از بروزرسانی محتوایی کمی بیشتر از حد عادی استفاده کنیم. یعنی چه؟
یکی از کارهایی که ما سئوکارها مخصوصا برای سایتهای تازهکار انجام میدهیم، این است که محتواهایشان را از همان ابتدا برای بروزرسانی برنامهریزی میکنیم. این یعنی اگر قرار است ۲۰ محتوا در این ماه منتشر شود و هر کدام هم بین ۱ تا ۲ هزار کلمه باشد، محتواها را طوری مینویسیم که ماه بعد بتوانیم ۱۰۰ تا ۵۰۰ کلمه متن دیگر هم در قالب بروزرسانی، اضافهشان کنیم.
در ادامه در طول سال هم مخصوصا برای محتواهای مهم، ۲ تا چند بار دیگر بروزرسانی انجام داده و به مرور، محتواها را به مقالات بسیار کامل تبدیل میکنیم. بنابراین علاوه بر اینکه میتوانید محتواهای قدیمی سایتتان را برای افزایش رتبهشان بروزرسانی کنید، میتوانید بعضی محتواها را از همان روز اول هم با هدف بروزرسانی نوشته و در طول سال چندین بار آپدیتشان کنید.
گوگل نزدیک به ۲۰۰ فاکتور برای بهینه سازی یک سایت دارد. اما در نهایت بالاتر از همه این ۲۰۰ فاکتور، به ۳ سیگنال از رفتار کاربر اهمیت میدهد. در واقع اگر در این ۳ سیگنال موفق بوده و از رقبا برتر باشید، در سئو به هر چیزی که میخواهید، میرسید. اما این ۳ چه چیزهایی هستند؟ توضیح میدهم:
با توجه به اهمیت زمان ماندگاری و تاثیری که روی از بین بردن نرخ پرش دارد، چند نکته برای افزایش زمان ماندگاری کاربران را توضیح میدهم:
توجه به همین نکات، تاثیر بسیار زیادی روی بهبود سئو سایت دارد.