سئو و بهینه­ سازی سایت پزشکی

یکی از مهمترین نیازهای هر شغلی در این عصر تبلیغات اینترنتی است و در این میان یکی از مشاغلی که نیاز شدید به تبلیغات اینترنتی دارند، شغل پزشکی است.

در این مطلب قصد داریم به موضوع چگونگی ارتقاء سئو و بهینه سازی یک سایت پزشکی بپردازیم. در ابتدا باید گفت که معنی سئو و بهینه­ سازی سایت پزشکی این است که با انجام مجموعه اقداماتی، رتبه سایت پزشکی شما در نتایج موتورهای جست ­و جو ارتقا پیدا کند. با بهینه ­سازی سایت پزشکی، شما می­توانید خدمات پزشکی و توانبخشی کسب و کار خود را در معرض دید تعداد زیادی از بیماران و مراجعین آنلاین قرار دهید و در نتیجه این اقدام، بیماران بیشتری جذب مطب یا مرکز درمانی شما شوند.

اهمیت سایت پزشکی در نتیجه گوگل

رشته پزشکی با سلامت انسان­ها در ارتباط است. با این وجود، در حرفه پزشکی نیز همچون سایر مشاغل برای جذب هرچه بیشتر بیماران، باید توجه ویژه ­ای به بازاریابی آنلاین داشت. چرا که اکثر افراد در فضای مجازی فعالیت دارند و برای پیدا کردن بهترین و معتبرترین پزشک و کلینیک مورد نظر خود، در اینترنت به جست­وجوی آنلاین می ­پردازند.

سئو چیست؟ و بهینه­ سازی سایت پزشکی به چه معنا است؟

SEO مخفف کلمه Search Engine Optimization و به معنی بهینه­ سازی وب­ سایت برای موتورهای جست­و و جو است. به زبان ساده ­تر، مجموعه کارهایی است که روی سایت و محتوای آن انجام می­شود تا صفحات سایت شما در صدر نتایج جست­وجو گوگل قرار بگیرد. در نتیجه، سئو موجب افزایش بازدید از سایت شما می ­شود.

انواع سئو

دو نوع سئو داخلی (on page SEO) و سئو خارجی (off page SEO) وجود دارد. سئو داخلی و خارجی با یکدیگر متفاوت بوده، اما دارای اهمیت یکسانی برای موتورهای جست­وجوگر هستند.

سئو داخلی یعنی:

استفاده از تکنیک­هایی که در بهینه سازی محتوای سایت برای موتورهای جست­و جو نقش دارند. در مجموع، سئو داخلی به طراحی سایت و محتوای شما بستگی دارد. این تکنیک به سئو تگ­های عنوان، متا تگ­ها، متا توضیحات، عنوان­ها، پاراگراف­ها، تصاویر، URLها و لینک­های ورودی و خروجی می­پردازد.

سئو خارجی یعنی:

استفاده از تکنیک­هایی که خارج از سایت و به منظور کسب اعتبار برای سایت انجام می­شود. به طور کلی، سئو خارجی به دریافت بکلینک از سایر سایت­ها و گرفتن سیگنال از شبکه ­های اجتماعی می ­پردازد.

ارتقاء سئو پزشکی 

  • سئو کلاه سفید
  • سئو کلاه خاکستری
  • سئو کلاه سیاه
  • سئو منفی

سئو کلاه سفید به معنای:

تولید محتوای با کیفیت و استفاده از کلمات کلیدی مرتبط است.

سئو کلاه سفید:

بهترین شیوه بازاریابی آنلاین بوده، اما در این روش نتایج کمی طولانی ­تر به دست می ­آید.

سئو کلاه خاکستری:

ترکیبی از روش­های کلاه سفید و کلاه سیاه است

نکته: با سئو کلاه خاکستری زودتر به نتیجه خواهید رسید، ولی خطر جریمه شدن توسط گوگل وجود دارد.

سئو کلاه سیاه:

به معنای استفاده از روش­های خلاف قوانین موتورهای جست­جو است. سئو کلاه سیاه با استفاده از تکنیک­هایی نظیر استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، خرید بک لینک سعی در فریب دادن گوگل دارد.

تکنیک کلاه سیاه و سئو منفی

با استفاده از تکنیک کلاه سیاه در زمان کوتاهی سایت شما در صفحه اول نتایج گوگل قرار می­گیرد، اما خطر جریمه شدن توسط گوگل خیلی زیاد است. سئو منفی به معنای استفاده از روش­های سئو کلاه خاکستری و کلاه سیاه در سایت­های دیگران است. هدف از سئو منفی، تخریب سایت­­های رقیب است.

بهینه سازی سایت پزشکی 

با گسترش روز افزون استفاده از گوگل و سایر موتورهای جست­ و جو، روزانه میلیاردها سرچ در اینترنت صورت می­گیرد. طبق آمارها، بیش از ۹۰ درصد کاربران تنها صفحه اول نتایج جست­وجو را مطالعه می­کنند. و براساس تحقیقات انجام شده، بیش از نیمی از کاربران در صفحه اول تنها به ۳ پیشنهاد اول گوگل مراجعه می ­کنند.

نکته مهم

حضور سایت شما در صدر نتایج جست­وجو برای کلمات کلیدی، اعتماد مخاطبان را نسبت به شما افزایش داده و در نتیجه، موجب حفظ بیماران قبلی و جذب مراجعین جدید می­ شود. اما، به خاطر داشته باشید که گوگل در حوزه پزشکی و سلامت بسیار حساس و سختگیر است. زیرا محتوای سایت­های پزشکی مستقیماً با جان انسان­ها و سلامت جامعه در ارتباط است.

سئو سایت پزشکی 

  • کسب رتبه بالا در نتایج جست­وجوی کاربران (افزایش شانس دیده شدن
  • برندینگ شما و مرکز درمانی شما
  • جلب اعتماد بیماران
  • افزایش ترافیک ورودی به سایت
  • کمک به دیجیتال مارکتینگ پزشکی
  • جذب بیماران و مددجویان بیشتر
  • و در نهایت افزایش درآمد …

صفحه نخست گوگل

فاکتور های زیادی برای انتخاب رتبه نمایش سایت پزشکی شما در نتایج جست­ و جو گوگل وجود دارد. با بهینه­ سازی و سئو این فاکتورها شما می­توانید جایگاه بالایی را در نتایج گوگل برای سایت خود کسب کنید.

راهکارهای ارتقاء و بهبود سئو سایت پزشکی:

  • استفاده از یک دامنه خاص و مناسب برای سایت پزشکی.
  • طراحی سایتی با عمکردی سریع.
  • طراحی سایتی با امنیت بالا.
  • استفاده از قالبی زیبا و جذاب برای سایت.
  • بهینه­ سازی سایت برای نمایش در همه دستگاه­ها، از جمله: کامپیوتر، لپ­تاپ، تبلت، موبایل و …
  • تهیه محتواهای یونیک و باکیفیت (به صورت: مقاله، تصویر، پادکست، ویدیو و …) در زمینه موضوع سایت..

پرهیز از برخی تکنیک­ها در سئو سایت پزشکی

  • تولید محتوای اتوماتیک
  • استفاده از محتوای تکراری و کپی
  • استفاده از مقالات بازنویسی شده به صورت ظاهری
  • استفاده از کلمات کلیدی غیر مرتبط در مطالب
  • استفاده از کلمات کلیدی زیاد در محتواها
  • استفاده از عنوان­ های جذاب ولی نامرتبط
  • استفاده از متن یا لینک­های پنهان
  • ساختن و خریدن بکلینک­ های زیاد
  • استفاده از صفحات تکراری
  • ایجاد صفحات با رفتارهای مخرب (مثلاً استفاده از بدافزارها)

سئو داخلی و خارجی سایت پزشکی

به طور کلی، توصیه می ­شود به سئو داخلی و خارجی سایت توجه ویژه ­ای داشته باشید و از تکنیک­ های سئو کلاه سفید در سئو سایت  پزشکی خود استفاده کنید.

پاسخی بگذارید