چند نکته مهم درباره سئو و بهینه سازی

سئو به معنای بهبود محتوا و عملکرد وب سایت مطابق استانداردهای گوگل جهت افزایش رتبه سایت در موتور جست و جوی گوگل و در نهایت افزایش بازدید وب سایت است. استانداردهای گوگل به طور مداوم به سمت فاکتورهای انسانی که همان کاربران گوگل هستند، حرکت کرده است.

گوگل همواره سعی در ارائه بهترین پاسخ در کمترین زمان ممکن به کاربران خود است و سایت هایی که بتوانند خود را به این سطح نزدیک کنند، شانس بالاتری برای کسب رتبه های برتر گوگل خواهند داشت. به طور کلی برای موفقیت در سئو نیاز به محتوای جامع، ارجاع از معتبرترین منابع و یک طراحی سایت عالی است.

درباره سئو (SEO)

سئو که مخفف Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی برای موتورهای جست و جو است، روند بهینه سازی یک وب سایت و همچنین تمام محتوای موجود در آن وب سایت برای قرارگیری وب سایت در بالاترین جایگاه نتایج ارگانیک است. موفقیت در سئو نیازمند درک نحوه کار موتورهای جستجو، آنچه افراد جستجو می کنند و اینکه چرا و چگونه افراد جستجو می کنند، است.

رقابت سئو

سایتی در نبرد سئو موفق است که یک وب سایت جذاب برای کاربران و موتورهای جست و جو باشد. نکته اصلی این است که عناصر فنی و استراتژیک را در کنار هم قرار دهید. یعنی به طور همزمان نیازهای مشتری خود را ارائه دهید و آن را به شکلی ارائه دهید که برای موتورهای جستجو جذاب باشد. اگر بخواهیم سئو را در کوتاه ترین و کامل ترین جمله تعریف کنیم، می توان گفت:

سئو یعنی یافتن ارزشمند ترین کلمات کلیدی، هدف گذاری کلمات کلیدی انتخابی در مناسب ترین صفحات و قرارگیری این صفحات در رتبه های تاپ گوگل.

هدف موتور جست و جوی گوگل چیست؟

موتور جست و جوی گوگل با استفاده از خزنده های وب خود، صد ها میلیارد صفحه در وب را خزش می کنند. این خزنده های وب معمولاً به عنوان ربات های گوگل شناخته می شوند. موتور جستجوی گوگل با دانلود صفحات وب و دنبال کردن لینک ها در این صفحات، در وب پیمایش می کند تا صفحات جدیدی را که در دسترس است، کشف کند. کلیه اطلاعات صفحات خزش شده شامل متن، عکس و … استخراج می شود و این اطلاعات اصطلاحا ایندکس (index) می شوند. در مرحله بعد اطلاعات صفحه با الگوریتم های گوگل انطباق داده می شود تا رتبه بندی صفحه مورد نظر روی کلمه کلیدی مشخص شود.
گوگل به دنبال صفحاتی است که حاوی اطلاعات مرتبط و با کیفیت بالا در مورد کلمه یا عبارت جست و جو شده باشد. گوگل ارتباط را با خزیدن یا خواندن محتوای وب سایت شما و ارزیابی الگوریتمی تعیین می کنند که آیا این محتوا با آنچه جستجوگر به دنبال آن است مرتبط است یا خیر. همچنین کیفیت را با استفاده از چندین روش تعیین می کند، اما در میان آنها هنوز تعداد و کیفیت بک لینک هایی که به سایت شما اشاره می شود، اهمیت زیادی دارد. به بیان خیلی ساده: اگر تنها سایت هایی که پروفایل بک لینک ضعیفی دارند، به وب سایت شما لینک بدهند، طبیعتا وب سایت شما اعتبار چندانی نخواهد داشت و از منظر گوگل محتوای شما کیفیت لازم را نخواهد داشت.
علاوه بر این فاکتورهای دیگری توسط الگوریتم های گوگل مورد سنجش قرار می گیرند تا تعیین کنند سایت شما در چه رتبه ای قرار می گیرد. این فاکتورها عبارتد از:

چگونه افراد با سایت شما ارتباط برقرار می کنند ؟ آیا آنها اطلاعات مورد نیاز را پیدا می کنند و در سایت شما باقی می مانند یا به صفحه جستجو باز می گردند و روی پیوند دیگری کلیک می کنند؟ یا اینکه آنها فقط سایت شما را در نتایج جستجو نادیده می گیرند و هرگز کلیک نمی کنند؟

  • سرعت بارگیری سایت شما
  • سازگاری با نسخه موبایل
  • درصد یونیک بودن محتوا
  • هدف نهایی سئو چیست؟

با توجه به تعریف سئو، قرارگیری وب سایت شما در صدر نتایج گوگل با کلمات کلیدی مناسب، می تواند ترافیک هدفمند و بسیار ارزشمند به سمت سایت شما هدایت کند و در نهایت منجر به افزایش فروش و درآمد وب سایت شما شود.

چرا سئو سایت مهم است؟

اکثر کاربران اینترنتی صفحات مورد نظر خود را از موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل پیدا می کنند، از این رو سئو، کلید شما برای رسیدن به بازدید بیشتر است. علاوه بر این موتورهای جستجو همان چیزی را در اختیار کاربران قرار می دهند که آنها به دنبالش هستند؛ به همین دلیل در مقایسه با تبلیغات اینترنتی، مشتریان اعتماد بیشتری به سایت شما خواهند داشت و این امر اهمیت سئو سایت را دوچندان خواهد کرد. کلمات جستجو شده توسط کاربران در موتورهای جستجو اهمیت بالایی دارند، تجربه نشان داده است که جذب بازدیدکننده زیاد از طریق گوگل میتواند موفقیت هر شرکتی را تضمین کند.

مزایای سئو و بهینه سازی سایت :

افزایش فضای رقباتی نسبت به همکاران خود در اینترنت تأثیر مثبت در تجارت الکترونیکی به خصوص برای فروشگاه های اینترنتی جهت کسب و کار
تأثیر مثبت در تجارت الکترونیکی به خصوص برای فروشگاه های اینترنتی جهت کسب و کار
بالاتر بودن در جستجوی کلمات کلیدی نسبت به سایت های دیگر در گوگل
افزایش بازدید ورودی به سایت با کلمات کلیدی ارزشمند
افزایش اطمینان بیشتر به کاربران در بالاتر بودن جستجو در گوگل
افزایش کسب و کار و فروش اینترنتی
کاهش هزینه های تبلیغات جانبی
استفاده بهینه از زمان و فرصت برای تبلیغ با ماندگاری بالاتر
انواع روش های سئو سایت

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید یا White Hat SEO به استفاده از استراتژی ها، تکنیک ها و تاکتیک های بهینه سازی وب سایت که توسط گوگل تایید شده است گفته می شود. به طور خلاصه در این روش:

محتوایی تولید می کنید که کاربران خودشان آن را برای دیگران به اشتراک بگذارند.
اولویت شما کاربران هستند نه موتورهای جست و جو!
روش های شما منطبق بر استانداردهای گوگل است.

این روش ریسک بسیار پایینی دارد، اما به ثمر نشستن آن هزینه و زمان بالایی را می طلبدو برای نتیجه گرفتن از آن باید بسیار صبور باشید.

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه یا Black hat SEO مجموعه ای از اقدامات است که مغایر با دستورالعمل های گوگل است و برای افزایش رتبه سایت ها در نتایج گوگل استفاده می شود. تکنیک های سئو کلاه سیاه، هدف موتور جست و جو را نادیده می گیرند و سعی می کنند با دور زدن الگوریتم ها و استفاده از روش هایی که ارزشی برای کاربر ایجاد نمی کند، در نتایج برتر قرار بگیرند. البته ریسک استفاده از این روش ها بسیار بالاست و در صورتی که موتور جست و جو متوجه تقلب در نتایج شود، وب سایت خاطی را جریمه خواهد کرد.

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری به تکنیک هایی گفته می شود که برای بهبود رتبه به نوعی عمل می کنند که از نظر گوگل طبیعی به نظر برسند. استفاده از سئو کلاه خاکستری اکنون و در زمان حال خطری ندارد ولی در آینده امکان دارد سایت هایی را که به وسیله این سئو بهینه شده اند، گرفتار پنالتی گوگل شوند. به طور کلی باید بدانید که انجام و استفاده از این روش ترفندهای سئو سایت باید طبق اصول و مطابق با آپدیت های گوگل انجام شود.

مراحل سئو  و بهینه سازی سایت

موتورهای جستجو سعی دارند بهترین محتوای موجود را بر اساس کلمات سرچ شده توسط کاربران، نمایش دهند. آنها این کار را با ایندکس تمام صفحاتی که خزش کنند، ایجاد و توسعه الگوریتم های خود و نمایش نتایج به روش های مختلف که بیشترین ارتباط را با هدف جستجو دارند، انجام می دهند. با درک اینکه موتورهای جستجو چگونه صفحات وب را پیدا می کنند و آنها را رتبه بندی می کنند، بهتر می توانید محتواهای خود را برای گوگل بهینه یا اصطلاحا سئو کنید. برای انجام این کار، شما به سه دسته فعالیت سئویی نیاز دارید:

سئو داخلی

سئو خارجی

سئو تکنیکال

سئو داخلی ( On- page SEO)

سئو داخلی شامل همه تکنیک هایی است که درون سایت انجام می شود تا محتوای ما در صفحات گوگل رتبه بهتری بگیرد. در حال حاضر با توجه به درک بهتر محتوا توسط گوگل، سئوی داخلی اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. سئو داخلی شامل بهینه کردن محتواف ساختار و کدهای HTML سایت است. مهم ترین المان های سئو داخلی عبارتند از:

بهنیه سازی تایتل
ساختار URL
متن Alt برای تصاویر
سرعت سایت
لینک سازی داخلی
توضیحات متا
ریسپانسیو بودن سایت

سئو تکنیکال (Technical SEO)

سئو فنی یا تکنیکال به معنای بهبود جنبه های فنی وب سایت به منظور افزایش رتبه بندی صفحات آن در موتورهای جستجو است. لود سریعتر، خزش آسان تر وب سایت و قابل درک بودن برای موتورهای جستجو از ارکان سئو تکنیکال است. سئو تکنیکال در طراحی سایت فروشگاهی اهمیت دوچندانی دارد. سئو فنی بخشی از سئو است که بر بهبود سلامت فنی وب سایت شما برای گرفتن رتبه های بالاتر تمرکز دارد. سئو تکنیکال گام بسیار مهمی در کل فرآیند سئو است. اگر در سئو فنی شما مشکلی وجود داشته باشد، به احتمال زیاد نتایج سئو شما خیلی راضی کننده نخواهدبود. بنابراین بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنید که سئو تکنیکال چیست و چگونه می توانید آن را درست انجام دهید.

مهم ترین عناصر سئو تکنیکال عبارتند از:

  • ساخت سایت مپ
  • نصب ssl
  • بهینه سازی سرعت
  • بررسی سلامت سرور
  • سازگاری با نسخه های موبایل

سئو خارجی (Off-page SEO) 

سئو خارجی (off-page seo) به کلیه اقدامات انجام شده در خارج از سایت گفته می شود با این هدف که رتبه سایت در صفحات موتور جستجو ارتقا پیدا کند. با آنکه الگوریتم های گوگل و عوامل رتبه بندی آن به طور مداوم در حال تغییر هستند، اما تمام متخصصان سئو بر این باورند که سئو خارجی هنوز تاثیر زیادی در رتبه بندی سایت دارد زیرا میزان اعتبار قابلیت اطمینان بودن وب سایت را مشخص میکند.
مهم ترین المان های  سئو خارجی عبارتند از:

بک لینک
سوشیال سیگنال
برند منشن
وبلاگ نویسی مهمان
سرچ برند
خدمات سئو حرفه ای و تضمینی وب وان
بررسی دقیق وضعیت فعلی سئو وب سایت
آنالیز رقبا و تعیین سطح رقابت
تدوین استراتژی سئو
تحقیق کلمات کلیدی جهت یافتن بهترین و ارزشمند ترین کلمات
تولید محتوای با کیفیت
اقدامات on-page seo(ساختار صحیح لینک سازی داخلی و …)
بهبود و رفع ایرادات سئو تکنیکال
افزایش سرعت سایت
تعیین استراتژی سئو خارجی
لینک سازی طبق استاندارد های گوگل
ارائه گزارش های منظم
ارائه خدمات پشتیبانی جهت حفظ و افزایش سئو سایت پس از اتمام قرارداد
مشاوره سئو
آموزش رایگان سئو

آنالیز فعلی سایت:

در ابندا وضعیت کلی سایت از لحاظ سئو بررسی می شود. مواردی چون تحلیل سئو وب سایت در موتورهای جست و جو، کیفیت محتوا، ساختار سایت، بک لینک ها، بهینه سازی کد های سایت، سرعت لود سایت، ریسپانسیو و … بررسی می شود. به این ترتیب نقاط ضعف و قوت سایت شما شناسایی و جهت تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف برنامه ریزی می شود.

آنالیز رقبا:

بعد از تحلیل وضعیت فعلی سایت، رقبای سایت مد نظر شناسایی شده و نقاط ضعف و قوت این سایت ها برای رقابت هر چه بهتر و پیشی گرفتن از آن ها شناسایی می شود.

کلمات کلیدی (Keyword Research):

بعد از انجام مراحل فوق، فرآیند تحقیق کلمات کلیدی برای یافتن مناسب ترین کلمات در کنار پیشنهادات مشتری آغاز می شود. در این مرحله کلمات یا عبارت هایی که مشتریان با آن ها دنبال خدمات شما می گردند را پیدا می کنیم و بهترین و پر بازده ترین آن ها را انتخاب می کنیم  و برنامه سئو و بهینه سازی سایت روی این کلمات انجام می گیرد.

همچنین تحقیق کلمات کلیدی، مرحله ابتدایی طرح ریزی استراتژی محتوایی سایت شما است که بر اساس آن برنامه محتوایی سایت منطبق بر سرچ کاربران تدوین می شود تا وب سایت شما تبدیل به یک مرجع اطلاعاتی در حوزه خود شود و همچین رتبه های پایدارتری داشته باشد.

اهمیت تولید محتوا

بعد ار تحقیق کلمات کلیدی، نوبت به تولید محتوا بر اساس کلمات کلیدی انتخاب شده است. در سئو امروزی محتوا نقش بسیار پر رنگی دارد. محتوا می تواند درون یک صفحه محصول، دسته بندی محصول و یا یک مقاله باشد.

تولید محتوا می بایست با توجه به کلمه کلیدی و قصد کاربر از سرچ کلمه باشد. ما در وب وان با توجه به نوع کلمه کلیدی محتوای مفید و باارزش را تولید می کنیم تا بیشترین شانس را برای رتبه گرفتن در نتایج گوگل داشته باشد.

سئو داخلی

این نکته را توجه داشته باشید که داشتن محتوای کیفیت برای کسب رتبه های برتر گوگل کافی نیست. برای هر چه بهتر درک شدن محتوا توسط موتورهای جست و جو، نیاز به اقدامات سئو داخلی صفحات است.

این مرحله از مهم ترین خدمات بهینه سازی سایت است. در این مرحله اقداماتی چون بهینه سازی تایتل و توضیحات متا، بهینه سازی متن محتوا، قراردادن تصاویر، لینک سازی داخلی، بهینه سازی سرعت سایت و … انجام می شود.

سئوی فنی یا تکنیکال

در این مرحله نیاز است موارد و مشکلات فنی سایت از لحاظ سئو مرتفع و محتوای وب سایت قابلیت خوانایی توسط خزنده های موتور جست و جو را داشته باشد. این موارد شامل:

  • ساخت و ثبت نقشه سایت
  • تنظیم فایل robots.txt
  • بهینه سازی URL
  • رفع انواع خطاها
  • افزایش سرعت سایت
  • رفع محتوای تکراری و نشانه گذاری اسکیما و …

می باشد. با رعایت این اصول وب سایت شما در بهترین وضعیت از نظر فنی قرار می گیرد و آماده جلو زدن از رقبا می شود.

لینک سازی

هر چقدر که الگوریتم های گوگل پیشرفته شده باشد باز هم ساخت بک لینک اثر مستقیم بر رتبه سئو سایت دارد. به طور کلی هر نوع بک لینک که به صورت غیر طبیعی و توسط صاحبان سایت ساخته شود از نظر گوگل غیر مجاز است. بنابرین در سئو سعی می کنیم با روش ها و تکنیک های مختلف سئو خارجی به گوگل نشان دهیم که بک لینک های سایت ما طبیعی است و توسط خود ما ساخته نشده است.

سئو حرفه ای

بسیاری از سایت هایی که رقیب شما هستند، از افراد حرفه ای برای بهبود سئو کمک می گیرند. اگر می خواهید در رقابت موفق باشید لازم است تا شما هم از متخصصان این امر کمک بگیرید. استفاده از مشاوره سئو و انجام برنامه ها و استراتژی پیشنهادی این مشاوران، شما را متحمل هزینه هایی خواهد نمود. فراموش نکنید در صورتی که بتوانید به جایگاه مناسبی در جستجوی گوگل دست یابید، شاهد توسعه بزرگی در کسب و کار خود خواهید بود و هزینه های بازاریابی شما به مقدار قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

آموزش سئو سایت

گوگل بنا به دلایل تجاری، هیچ گاه روش کار الگوریتم خود را به طور واضح بیان نکرده است. از این رو سئو یک علم بر اساس آزمون و خطا است. بهترین راه یادگیری سئو، استفاده از تجربه متخصصین با تجربه این حوزه است.

پاسخی بگذارید