چگونه یک رپرتاژ آگهی مؤثر بنویسیم؟

 مشکلِ اضافه کردن رپرتاژ آگهی به ترکیبِ محصولِ نهایی، زمان‌بر بودن ساخت و نگارش آن است. به چند دلیل نباید اجازه‌ی نگارش متن رپرتاژ آگهی را به مشتریان داد. محول کردن این کار به خود مشتریان احتمال خرید آنها را کاهش می‌دهد. حتی اگر صاحبان کسب‌وکار از تسلط کافی در نگارش برخوردار باشند، گرایش آنها به سمت استفاده‌ از اصطلاحات بیش از حد تخصصی و نوشتن از چیزهایی است که بیشتر برای خودشان مهم است تا خوانندگان.

ما پی‌برده‌ایم که نوشتن متن رپرتاژ آگهی توسط خودمان بسیار بهتر است. اگر هیئت تحریریه دارید، نوشتن متن رپرتاژ آگهی راهی برای مشارکت مستقیم آنها در تهیه‌ی نسخه‌ی نهایی است. اگر هیئت تحریریه ندارید، با فروشنده‌های خودتان، کارمندان دفتری و کارکنان تولیدتان صحبت کنید، ممکن است در میان آنها فردی لایق و علاقه‌مند به نگارش متن پیدا کنید. گزینه‌ی دیگر شما استخدام یک نویسنده‌ی آزادکار (فریلنسر) است.

رپرتاژ آگهی‌ها تبلیغات معمولی نیستند، رپرتاژ آگهی‌ها داستان‌اند. آنها نباید به سادگی مواردی را تکرار کنند که در تبلیغات به آن اشاره شده است.

موفقیت در رپرتاژ آگهی نیز به‌مانند هر روش دیگری به برنامه‌ریزی نیاز دارد. در واقع، بدون داشتن یک برنامه مشخص از همان ابتدا هدف دقیقی نخواهید داشت و چه‌بسا متن شما آلوده به جزئیات بی‌اهمیتی شود که هیچ سنخیتی با یک رپرتاژ آگهی استاندارد ندارد.به‌منظور برنامه‌ریزی و تعیین خط مشی صحیح، داستانی که رپرتاژ آگهی شما روایت خواهد کرد را تجسم کنید. اساساً چه چیزی باعث می‌شود محصول، رویداد یا دستاورد شما ارزش رسانه‌ای شدن داشته باشد؟ آنچه که شما عرضه می‌کنید چه مزیتی بر چیزی دارد که رقبایتان ارائه می‌کنند؟ وب‌سایت‌های خبری هر روز چندین و چند رپورتاژ آگهی منتشر می‌کنند و چنانچه رپرتاژ آگهی شما ارزش خبری خاصی نداشته باشد مورد توجه قرار نخواهد گرفت. رپرتاژ آگهی شما باید علاقه و توجه خواننده را به آنچه که می‌گویید جلب کند تا یک حس کنجکاوی در وی به وجود بیاید و برای پیدا کردن اطلاعات بیشتر به سایت شما مراجعه کند. در این راستا به موارد زیر توجه کرده و آن‌ها را به کار ببندید:

۱٫ سعی نکنید به تمام داستان مشتریان‌تان بپردازید

تمرکز خود را بر یک جنبه‌ی جالب‌توجه از کسب‌وکارشان بگذارید؛ مثلا: چطور شروع به کار کردند، جایزه‌ی مهمی که برنده شده‌اند، خدمات جدیدی که ارائه می‌دهند.

۲٫ چهره‌ای برای کسب‌وکارها ایجاد کنید

داستان‌هایی که درباره‌ی اشخاص باشد، گیراتر از داستان‌هایی‌ است که درباره‌ی تشکیلات و سازمان‌ها باشند. به داستان‌هایی درباره‌ی صاحبان آن مشاغل بپردازید، درباره‌ی خانوادشان، کارکنان‌شان و مشتریان‌شان. سعی کنید تصاویری از کسانی که درباره‌ی آنها می‌نویسید به متن اضافه کنید.

۳٫ درباره‌ی چیزهایی بنویسید که برای خواننده‌ها جالب باشد

مقالاتی درباره‌ی اینکه چطور کسب‌وکارها به مشتریان‌شان کمک کرده‌اند تا کارشان را به‌طور خاصی خوب انجام بدهند. این روش یکی از بهترین ساختارها برای ارائه‌ی تصدیق مشتریان است. به عنوان مثال من شاهد بودم که انتشار داستان «آقای بیل گیتس» ، چه واکنش قدرتمندی را در خوانندگان ایجاد کرد.

۴٫ گیرا و جذاب بنویسید

از زبان ساده و محاوره‌ای استفاده کنید و از کاربرد جملات و پاراگراف‌های طولانی بپرهیزید. از تیترهای قدرتمند استفاده کنید و مطمئن شوید برای هر عکس توضیحاتی نوشته‌اید. تحقیقات نشان می‌دهند حتی افرادی که مقالات را نمی‌خوانند، سرتیترها و توضیحات عکس‌ها را مطالعه می‌کنند.

 ۵٫ با یک عنوان و مقدمه جالب شروع کنید

اگرچه رپرتاژ آگهی شما یک مقاله خبری نیست، اما باز هم باید مانند یک خبر شروع شود. استفاده از عنوان و یک مقدمه جذاب کنجکاوی خواننده را تحریک می‌کند و لذا باعث می‌شود که به مطالعه مطلب ادامه بدهد.

 ۶٫ اطلاعات واقعی و کاربردی بدهید

اولین چیزی که خواننده پس از مطالعه یک عنوان خوب می‌خواهد بداند این است که آیا اطلاعاتی که ارائه می‌دهید واقعی است و ارزش خبری دارد یا اینکه فقط وعده و وعید می‌دهید. لذا با تمرکز بر سؤالاتی که هر مطلب خبری باید به آن‌ها پاسخ بدهد، واقع‌گرا باشید و به سمت و سوی حرف‌های توخالی نروید:

• افراد اصلی دخیل در خبر چه کسانی هستند؟

• موضوع رپورتاژ آگهی چیست و چه اهمیتی دارد؟

• رویداد مربوطه چگونه، در کجا و چه وقت اتفاق افتاده یا خواهد افتاد؟

این اطلاعات را در اولین پاراگراف متن با کمترین کلمات ممکن به‌طور دقیق و بدون اضافه گویی سازمان‌دهی کنید.

 ۷٫ نقل‌قول کنید

ترجیحاً در ادامه اطلاعات مرحله قبل، یک نقل‌قول از یکی از افراد برجسته شرکتتان قرار بدهید. غالباً در خبرها هم به کرّات نقل‌قول‌هایی از افراد مختلفی که در خبر مورد نظر به نحوی دخیل هستند قرار داده می‌شود؛ بنابراین شما نیز به‌منظور جلب توجه خواننده و تأکید بیشتر بر اعتبار و اهمیت اطلاعات موجود در رپرتاژ آگهی از یک گفته به‌یادماندنی استفاده کنید.

 ۸٫ در افزودن جزئیات زیاده‌روی نکنید

اضافه کردن جزئیات بعد از نقل‌قول باعث درک هر چه بهتر رپورتاژ آگهی می‌شود، اما در این زمینه نباید زیاده‌روی کنید؛ بلکه لازم است که فقط به ارائه اطلاعاتی که مستقیماً با موضوع رپرتاژ آگهی در ارتباط است اکتفا کنید. چنانچه احساس می‌کنید که آنچه که می‌خواهید بگویید در یک متن کوتاه نمی‌گنجد به صفحات و منابع دیگری لینک بدهید تا خواننده در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر به آن‌ها مراجعه کند. از این طریق بدون آنکه چیز مهمی را از قلم انداخته باشید یک رپرتاژ آگهی مختصر و مفید خواهید داشت.

 ۹٫ خودتان را معرفی کنید

در انتهای رپرتاژ آگهی بخشی را به ارائه یک معرفی کوتاه از شرکت، کاری که انجام می‌دهید و آنچه که باعث تمایز شما از رقبا می‌شود اختصاص بدهید. برای ایجاد احساس نزدیکی بیشتر می‌توانید چند تصویر مرتبط را نیز در این قسمت بگنجانید.

 ۱۰٫ منحصربه‌فرد باشید

در هنگام تنظیم رپرتاژ آگهی به‌جای آنکه یکسره به دنبال ارائه آمار و ارقام باشید تلاش کنید تا با ارائه محتوای باکیفیت در مخاطب علاقه ایجاد کنید. اعداد می‌توانند مخاطب را تحت تأثیر قرار بدهند، اما نمی‌توانند دلایل جالب بودن و تمایز شرکت شما را به شکل مطلوبی به خواننده انتقال بدهند. شما باید به مخاطب خود نشان بدهید که چه چیزی شما را از بقیه متمایز می‌کند؛ مثلاً یک طرح ابتکاری، یک استراتژی نامتعارف در شبکه‌های اجتماعی یا اینکه اولین شرکتی هستید که از یک نوع خاص از فناوری استفاده می‌کند و موارد مشابه.

 ۱۱٫ دقیق و خلاصه بنویسید

در هنگام گرد هم آوردن مؤلفه‌های مختلف رپورتاژ آگهی به اصول ایجاز و دقت توجه داشته باشید. غالباً در رپرتاژ آگهی از پاراگراف‌های کوتاه عاری از زبان پرتصنع استفاده می‌کنیم. به خاطر داشته باشید که معمولاً کاربران سایت‌های خبری و مجلات مختلف خبرها را مرور می‌کنند و لذا برای یک رپرتاژ آگهی که به ‌اندازه یک رمان به درازا کشیده شده وقت نمی‌گذارند. لذا روی اطلاعات دقیق و حقایق متقن تمرکز کنید و فقط به‌اندازه‌ای اطلاعات بدهید که به واسطه آن بتوانید منظورتان را انتقال بدهید.

۱۲٫ اصول انشایی خاص رپورتاژ آگهی را رعایت کنید

تمام رپورتاژ آگهی را در حالت سوم شخص بنویسید، مگر اینکه نقل‌قول مستقیمی داشته باشید که در آن از اول شخص استفاده شده باشد. متن رپرتاژ آگهی را با استفاده از انشای مناسب به نحوی تنظیم کنید که حرفه‌ای، دقیق و واضح به نظر برسد. به‌علاوه، تا می‌توانید از به کار بردن عبارات مجهول خودداری کنید. از این طریق، یک رپرتاژ آگهی خوش نگاشت خواهید داشت و لذا احتمال تعامل مخاطب با محتوا و خوانده شدن آن تا به انتها افزایش پیدا می‌کند.

 ۱۳٫ زمان انتشار رپورتاژ آگهی را مشخص کنید

به‌منظور افزایش تأثیر رپرتاژ آگهی برای زمان انتشار آن نیز برنامه‌ریزی کنید. اگر محتوای رپرتاژ آگهی با رویداد خاصی در ارتباط است زمان مورد نظر برای انتشار را نیز برای سایت منتشر کننده مشخص کنید.

پاسخی بگذارید