سئو و بهینه سازی سایت یکی از مهم ترین اقداماتی هست که باید بعد از طراحی سایت به آن پرداخت تا بهترین نتیجه را در فضای گوگل دریافت کنیم.
سئو و بهینه سازی سایت یا Search Engine Optimization یکی از روش های بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) است که با اتخاذ یکسری تکنیک ها و استراژی های مشخص و متداولی در نتیجه گوگل به بهترین وجه ممکن ظاهر خواهیم شد.
در واقع معنا و مفهوم سئو به فرآیندی اطلاق می شود که دارای مرحله هایی است که از کد نویسی آغاز و شامل تولید محتوا نیز می شود. باید بدانید که تنها استفاده یکی از این مراحل نمی تواند در موفقیت سایت شما تاثیرگذار باشد بلکه مجموع این عوامل است که با ساماندهی مناسب می تواند جایگاه و رتبه سایت را ارتقا بخشد. هرچه جایگاه شما در موتورهای جستجو بالاتر برود میزان ترافیک بیشتری به سمت سایت شما خواهد آمد و همین مسئله می تواند شما را به اهدافی که می خواهد برساند. اما اهداف سئو و هدف از بهینه سازی وب سایت چیست؟
یکی از کارهایی که سئو انجام می دهند انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای سایت است. کلمات کلیدی مناسب علاوه بر آن که می توانند باعث جذب ترافیک بیشتر برای سایت شما شوند می توانند مخاطبان خود را براساس موضوع سایت هدفمند کنید.
چگونه رتبه سایت را بهبود ببخشیم؟
یکی دیگر از اهداف سئو بهبود جایگاه و رتبه سایت شما در نزد موتورهای جستجو به مانند گوگل می باشد. هرچقدر جایگاه شما در بین این موتورهای جستجو بالاتر برود می تواند ترافیک بیشتری را به سمت شما هدایت کند و می توان گفت که شاید این مهمترین هدف استفاده از بهینه سازی وب می باشد. یکی دیگر از اهداف استفاده از بهینه سازی وب سوق دادن کاربران به صورت برنامه ریزی شده و هدفمند است. برای آن که بتوانید ترافیک بهینه ای را به سایت خود هدایت کنید بایستی با استفاده از روش های سئو کاری کنید که تنها کاربرانی به سمت سایت شما بیایند که نیاز به دریافت مطالبی هستند که شما آنها را ارائه می نمایید.
چه تولید محتوایی نیاز ماست؟
هدف دیگر استفاده از سئو ارائه محتوای متناسب با نیاز کاربران است. شما پس از آن که توانستید کاربران را به صورت هدفمند به سایت خود جذب نمایید، حال بایستی به نیازهای آنان پاسخ دهید، سئو و بهینه سازی وب هدفش آن است که محتوایی را در اختیار کاربران شما قرار دهد که کاربران را به ماندگاری بیشتر در سایت ترغیب کند.
مهمترین هدف بهینه سازی وب کسب درآمد است
یکی دیگر از اهداف سئو و بهینه سازی وب ایجاد درآمد برای مدیران سایت و کارکنان آن می باشد. به جرئت می توان گفت که هر کسب و کاری که توجیه اقتصادی نداشته باشد، محکوم به شکست است. در حال حاضر اکثر کسانی که در زمینه وبمستری در حال فعالیت هستند قطعاً بخشی دلیل شروع به کار آنها کسب درآمد و حداقل تأمین مخارج و هزینه های سایت می باشد. بهینه سازی به دلیل جذب ترافیک بیشتر و هدفمند این توانایی را به سایت خواهد داد که از قبل آن به کسب درآمد پرداخت.
مولفه های هدف از بهینه سازی وب سایت
مؤلفه های زیادی هستند که در بهینه سازی وب اثر گذار هستند که از جمله آنها همان طور که قبلاً اشاره شد انتخاب کلمه کلیدی مناسب، ارائه محتوایی که مورد پسند کاربران باشد، اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی، ساخت لینک های درونی و… هستند که می تواند بر روی سئو و بهینه سازی سایت اثرگذار باشد
متخصص سئو کیست؟
متخصص سئو به کلیه فعالیت هایی که در زمینه بهینه سازی سایت و سئو باید انجام شود احاطه کافی داشته و از الگوریتم های موتورهای جستجوی برتر همچون گوگل، آگاهی کافی دارد تا بتواند با یک استراتژی موثر، صفحه وب منتخب برای عملیات سئو را بر طبق خواست خود در رتبه های بالاتر از رقبا قرار دهد.
دانش و مهارت هایی که یک سئو کار باید بداند؟
- دانش مبانی و مفاهیم سئو سایت
- شناخت الگوریتم های موتور جستجوی هدف
- دانش و استفاده مناسب از ابزارهای تخصصی سئو سایت مانند: گوگل ترند، گوگل سرچ کنسول (گوگل وبمستر)، گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز و نرم افزارهای سئو
- توانایی یافتن، انتخاب و حتی سرقت بهترین کلیدواژه های رقبا!
- داشتن استراتژی در تولید محتوا، لینک بیلدینگ، سئو داخلی، سئوی خارجی و لوکال سئو
- آشنایی با سیستم های مدیریت محتوا، مبانی هاستینگ و برخی از زبان های برنامه نویسی
- آشنایی با برترین رسانه ها و شبکه های اجتماعی موثر در فرایند خدمات سئو
- مهارت مدیریت زمان در اجرای پروژه سئو سایت
لازم به ذکر است؛ امروزه می توان گفت سئو یک هنر است و متخصص سئو یک هنرمند! چرا که موتورهای جستجو به طور مداوم درحال تغییر الگوریتم های جستجوی خود برای بهتر کردن نتایج جستجو هستند و علاوه بر دانش کافی در این زمینه باید هنرمندی خویش را هم به چالش بکشد.
شاخص های کلیدی عملکرد در سئو چیست؟ (SEO KPI)
به منظور تعیین اهداف دقیق در سئو و بهینه سازی سایت، سنجش عملکرد و اندازه گیری پیشرفت در دستیابی به این اهداف و حذف ریسکِ از بین رفتن هزینه، همیشه نیازمند معیارهایی هستیم تا در صورت لزوم، فرایند بازاریابی سئو را اصلاح و به طور مداوم بهبود بخشیم.
مهمترین فاکتورهای بررسی میزان موفقیت کارشناس سئو در انواع فنی، کمی و کیفی در زیر فهرست شده اند:
- سئوی تکنیکال: افزایش سرعت سایت، رفع مشکلات ساختاری، کدها و مشاهده صحیح در موبایل، رفع خطاها و استفاده از انواع داده های ساختار یافته (Technical SEO)
- ایمپرشن (Impression)
- متوسط موقعیت (Average Position)
- موقعیت کلمه کلیدی (Main Keyword Position)
- افزایش طبیعی کلیک کاربران و ورودی از گوگل و سایر موتورهای جستجو (Organic Traffic)
- اختصاص سهم بیشتر در جستجوی کلمات کلیدی نسبت به رقبا (CTRs)
- کاهش نرخ پرش یا خروج کاربران از سایت (Bounce Rates)
- افزایش زمان ماندن کاربر در سایت (Time on site)
- بازگشت کاربران به سایت (Return visitors)
- بهبود سرعت ایندکس صفحات (Index speed)
- ارتقای کیفیت بک لینک ها (Backlink Quality)
- افزایش اعتبار دامنه (Domain Authority)
- افزایش اعتبار صفحات به ویژه صفحات فرود (Page Rank)
- جستجوی برند (Brand Search)
- نرخ تبدیل (Organic Conversions)
- بازگشت سرمایه یا ROI (Return on Investment)
معیارهای اشتباه در سنجش موفقیت در سئوی سایت چیست؟
- بهبود رتبه الکسا (Alexa Rank): وقتی با نرم افزار، سیستم های کلیکی، ربات، پاپ آپ و … می توان به راحتی رتبه الکسا را ارتقا داد؛ پس این یک شاخص غلط برای سنجش میزان عملکرد در سئو سایت خواهد بود.
- تعداد صفحات ایندکس شده (Total Index Pages)
- افزایش میزان تولید محتوا
* بهینه سازی نرخ تبدیل در جهت افزایش مشتریان (فروش بیشتر) و افزایش نرخ بازگشت سرمایه، هدف نهایی و بهترین شاخص کلیدی عملکرد در سئو و بهینه سازی سایت می باشد.
استراتژی سئو چیست؟
سئو ممکن است ارزان نباشد ولی در مقایسه با سایر روش های بازاریابی از نرخ بازگشت بسیار بالایی برخوردار است. همانطور که در بالا اشاره شد؛ والاترین هدفی که می توان برای سئو در نظر گرفت؛ افزایش نرخ تبدیل و فروش است، پس استراتژی سئو، دستورالعملی است که برای انجام فرایند سئو و دستیابی به این هدف، تدوین می گردد. جایگاه سئو در فرآیند طراحی سایت، بازاریابی دیجیتال و فروش از طریق وب یا اپلیکیشن موبایل، تقدم بر همه آنهاست و باید برای آن یک استراتژی صحیح در نظر گرفت و در عین حال برای آن پایانی نمی توان در نظر گرفت.
علی رغم اینکه به طور دقیق از نحوه عملکرد رتبه بندی سایت ها توسط موتورهای جستجو، اطلاعات دقیقی وجود ندارد ولی بیش از ۲۰۰ فاکتور شناخته شده و تاثیرگذار در این رتبه بندی شناسایی شده است و هر روز این متغیرهای تاثیرگذار در حال تغییر هستند.
یکی از بزرگترین اشتباهات رایج شرکت ها و استارت آپ ها، تصور آنها از این موضوع است که اگر به جایگاه یکِ گوگل در کلمه کلیدی خاصی دست یابند، حتما میلیاردر خواهند شد و این در حالی است که اصلا به نوع خدمت یا کالایی که ارائه می کنند، نیازها و رضایت مشتری و پشتیبانی مناسب یا حتی کیفیت محتوای سایت خود اهمیت نداده و فعالیتی به منظور تبدیل کاربران سایت به مشتری احتمالی در نظر نگرفته اند.
باید در نظر داشته باشید که صرفا بالا بودن در یک یا چند کلمه کلیدی محدود، نتیجه ای به جز سهم اندک در بازار و افت ناگهانی با تغییر نگرش و شیوه جستجوی کاربران و کلمات کلیدی آنها در پی نخواهید داشت!
مراحل استراتژی سئو کدامند؟
تحقیق کلمات کلیدی
اساس و سنگ بنای استراتژی سئو، کشف، سرقت، انتخاب صحیح کلمات کلیدی و رصد تغییرات آنها در طول زمان است. تنها زمانی که انتخاب کلمات کلیدی براساس نیاز کاربران موتورهای جستجو باشد و پا را فراتر از سئوی یک محصول یا اطلاع رسانی صرف بگذاریم، می توان انتظار تضمین در بازاریابی سئو و آینده کسب و کار خود یا مشتری را داشته باشیم. با استفاده از ابزارهای گوگل (Ads، Keyword Planner، Suggestion، Trends) یا KWFinder، Keywordtool.io و… تحلیل رقبا و ایجاد لیستی از ارزشمندترین کلمات در جهت اهداف سئو برای افزایش کیفیت مشتریان، با چاشنی کلمات کلیدی طولانی، هدف گذاری لوکال سئو و عبارات محلی، سئوی یک سایت یا صفحه وب آغاز می شود.
سئوی فنی یا تکنیکال؛ پیاده سازی یا اصلاح ساختار سایت، صفحات، آدرس ها، صفحه بندی مطالب و لینک سازی داخلی بر اساس تحقیق کلمات کلیدی است و همچنین بهینه سازی برای موبایل، افزایش سرعت سایت، مدیریت ریدایرکت ها، سایت مپ و فایل Robots و استفاده مناسب از تگCanonical و سئوی داخلی سایت با استفاده از داده های ساختار یافته و نشانه گذاری های استاندارد است که بنای محکمی را در سئوی یک سایت می سازد.
تولید محتوا
بدون داشتن یک استراتژی دقیق برای تولید انواع محتوای وب، نمی توان به جایی رسید. کانتنت مارکتینگ و تولید محتوا بر اساس اهداف سازمانی و شناخت مخاطب هدف در این مرحله از سئو، اهمیت بسیاری دارد. پیاده سازی ساختار محتوا و صفحات، انتخاب بهترین کلمات در عناوین، چگالی مناسب و استفاده از کلمات مترادف و مرحله بندی اهداف کوتاه مدت تا بلند مدت با سختی و رقابت بسیار بالا می تواند یک دید چالشی و آینده نگری در تولید محتوا باشد. داشتن برنامه زمانی و تولید مستمر محتوا اهمیت بسیاری دارد. پیاده سازی امکانات کامنت مارکتینگ، پاسخگویی به سوالات کاربران و مدیریت نظرات نیز یکی از بهترین راهکارهای تولید محتواست. در بسیاری از موارد به جای افراط در تولید محتوا می توان با استفاده از تکنیک ایجاد مطالبی کاملتر از رقبا، کاربردی و راهگشا برای کاربران نتایج بهتری را کسب خواهیم کرد.
لینک سازی و فعالیت در شبکه های اجتماعی
استراتژی سئو در ادامه تحقیق کلمات کلیدی، تحلیل رقبا، سئو تکنیکال و تولید محتوا با یک برنامه لینک سازی و فعالیت در شبکه های اجتماعی کامل خواهد شد. ارزش ایجاد بک لینک به شیوه ای که طبیعی جلوه نماید بر کسی پوشیده نیست و در اغلب موارد نمی توان بدون آن به نتیجه دلخواه رسید یا زمان نسبتا زیادی از ما خواهد گرفت. یکی از بهترین گزینه ها می تواند درج رپورتاژ آگهی در سایت هایی با ارتباط موضوعی و درج ۲ تا ۳ لینک فالو در سایت هایی با اسپم اسکور پایین و اعتبار دامنه بالا بر اساس بودجه و نیاز پروژه سئو باشد. ثبت سایت در دایرکتوری ها، ایجاد لینک های دائم و خرید بک لینک های مطمئن و همچنین حذف لینک های مخرب در این مرحله انجام می پذیرد.
سنجش عملکرد و بهینه سازی استراتژی سئو
بررسی اثربخشی مداوم فعالیت های انجام شده، تعریف اهداف و آنالیز نتایج در گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول، از مهمترین مولفه های تاثیرگذار در فرایند سئو می باشد. تقویت لندینگ پیج ها بر اساس اولویت، شناسایی لینک های شکسته، رفع اشتباهات در تولید محتوا، حذف محتوای تکراری بوجود آمده در اثر ایرادات سئوی تکنیکال، شناسایی کلمات ارزشمند جدید، اصلاح صفحاتی از یک سایت که در نتایج گوگل با هم رقابت می کنند، استفاده صحیح از Disavow Links و به طور کلی بهینه سازی مستمر، از رموز موفقیت در یک استراتژی سئو می باشد.