نکات مهم در هنگام خرید...
با گسترش شبکهها و اینترنت، راههای مختلفی برای معرفی کسب و کار یا خدمات وجود دارد که یکی از این روش ها، استفاده از رپورتاژ آگهی است. ولی دو نکته مهم در خرید رپورتاژ حائز اهمیت است که عبارتند از:...
رپورتاژ آگهی (Advertorial) در واقع نوعی محتوای تبلیغاتی و محتوای سئو شده است که در قالب یک گزارش برای معرفی محصولات و خدمات انواع کسب و کارها تهیه میشود و در وب سایتهای خبری معتبر و پربازدید منتشر میشود.
به طور مثال، فرض کنید شما یک فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی دارید. اگر تبلیغات خود را در سطح محلی انجام دهید، باید حتما شرایط ویژهای مانند تخفیف و… ارائه دهید تا بتوانید مشتریان خاص خود را جذب کنید. ولی با انجام یک رپورتاژ آگهی در قالب تصاویر، توضیحات لازم و با درج لینک سایت خود در سایتهای مختلف خبری، باعث میشوید کاربران به محصولات شما علاقهمند شوند.
در نهایت، باعث میشود که کاربران با مراجعه به سایت و بازدید از محصولات شما، به احتمال زیاد به مشتریان واقعی شما تبدیل شوند. همین امر، افزایش فروش و درآمد را برای شما به همراه دارد.
رپورتاژ انواع مختلفی دارد که از مهمترین آنها میتوان به رپورتاژ آگهی تلویزیونی، رپورتاژ آگهی متنی در مجلات و روزنامههای مختلف و رپورتاژ آگهی اینترنتی اشاره کرد. در اینجا، ما بیشتر از نوع اینترنتی استفاده میکنیم زیرا نسبت به دیگر روشهای تبلیغاتی تأثیر بیشتری در جذب مخاطب دارد.
سؤالی که ممکن است بعد از فهمیدن معنای رپورتاژ آگهی ذهن شما را درگیر کند این است که هدف از رپورتاژ آگهی چیست و چرا اصلا باید رپورتاژ آگهی بنویسیم. در ادامه به طور کامل به این بحث میپردازیم.
هدف از منتشر کردن محتوای رپورتاژ آگهی این است که شما میتوانید به کمک محتوای خاص متناسب با کسب و کار خود به کاربر درک و حس درستی از محصولات و برند خود را منتقل کنید.
در واقع رپرتاژ، فرصتی را برای شما فراهم میکند تا برند خود را به افراد بیشتری معرفی کنید و یا به اصطلاح برند سازی کنید. سعی کنید متن رپورتاژ را طوری تنظیم کنید که مانند یک داستان واقعی و قابل درک باشد و کلمهای را به کار نبرید که حس تحمیل محصول یا نشان دادن بهترین برند را داشته باشد.
چرا که باید متن تهیه شده به قدری برای کاربران جذاب باشد که نه تنها از خواندن آن خسته نشوند، بلکه بیشتر مشتاق به خواندن مطلب شما شده و برای دیدن محصولات بیشتر و آشنا شدن با برندتان، بر روی لینک درج شده در آگهی کلیک کنند.
این بدان معنا نیست که شما نمیتوانید هیچ کلمه تبلیغاتی را در آن استفاده کنید. زیرا با توجه به تحقیقات انجام شده، کاربران همان مقدار زمانی را برای خواندن یک محتوای معمولی و بدون تبلیغ صرف میکنند که برای خواندن رپورتاژ های تبلیغاتی صرف خواهند کرد. پس میتوان با استفاده از رپورتاژها مخاطبان سایت خود را افزایش دهید.
اگر میخواهید از رپورتاژ آگهی و هزینهای که پرداخت میکنید نتیجه بیشتری بگیرید، بهتر است محتوای رپورتاژ شما به گونهای باشد که کاربران متوجه تبلیغاتی بودن آن و همچنین پرداخت هزینه از طرف شما نشوند. زیرا برخی از افراد اگر متوجه چنین موضوعی شوند، حس میکنند که صاحب کسب و کار از اعتمادشان نسبت به سایت منتشر کننده آگهی سوء استفاده کرده است و نسبت به برند و سایت شما بدبین میشوند.
بنابراین، نتیجه میگیریم برای رپورتاژ آگهی محتوایی که تولید میشود، باید گیرا و جذاب باشد، و در زمینه کسب و کار شما به گونهای باشد که برای کاربران جذابیت داشته باشد و نباید فقط تبلیغاتی باشد. علاوه بر آن، بهتر است جنبه آموزشی و یا اطلاع رسانی نیز داشته باشد تا کاربر به سایت و برند شما اعتماد کند و به یکی از مشتریان واقعیتان تبدیل شود.
تاثیر رپورتاژ آگهی بر رتبه سایت، امری است که نمیتوان آن را انکار کرد و میتوان گفت صاحبان کسب و کار بیشتر با هدف افزایش رتبه سایت برای آن هزینه میکنند. شاید اگر رپورتاژ در بیشتر دیده شدن سایت هیچ تاثیری نداشت، کمتر کسی آن را انجام میداد.
از آنجایی که گرفتن بک لینک از سایتی معتبر و پربازدید میتواند در رتبه سایتها در گوگل بسیار مؤثر باشد، اکثر شرکتها و کسب و کارها برای بهبود رتبه سایت خود به فکر خریدن رپورتاژ خبری میافتند. در بحث سئو (SEO) و بهینه سازی سایت، منتشر کردن رپورتاژ اهمیت بسیار بالایی دارد.
بنابراین، در این قسمت درمورد تأثیر رپورتاژهای آگهی در سئو یک سایت میپردازیم.
یکی از فاکتورهای بسیار مهم در افزایش رتبه بندی سایت شما، تعداد و همچنین کیفیت بک لینک هایی است که دریافت میکنید. بک لینک ها همان لینکهایی هستند که شما از سایتهای دیگر در شبکه اینترنت میگیرید.
در واقع، بک لینک هایی که از سایتهای دیگر دریافت میکنید به معنای پیشنهاد و معرفی سایت شما میباشند. بک لینک ها حکم زمانی را دارند که یکی از دوستانتان بوتیک یا رستورانی را به شما پیشنهاد می@دهد و چون شما به دوست خود اطمینان دارید، حتما به آن رستوران و بوتیک سر میزنید.
گوگل هم زمانی که متوجه معرفی سایت شما توسط دیگر سایتهای معتبر میشود، برای آن ارزش بیشتری قائل میشود و رتبه بالاتری به آن اختصاص میدهد. زیرا در طول روز افراد زیادی از سایتهای خبری دیدن میکنند و حداقل یک بار در روز خبری را در آن را میخوانند. این افراد، به علت اعتمادی که به آن سایت دارند ترغیب میشوند تا برای یک بار هم که شده از سایت و محصولات شما دیدن کنند و در صورت نیاز از خدمات و محصولاتتان استفاده کنند. به عبارتی رپورتاژ خبری موجب افزایش ترافیک سایت شما میشود.
در رپورتاژهای آگهی میتوانید ۳ تا ۵ بک لینک فالو (Follow) ارزشمند و دائمی از سایتی که رپورتاژ شما را منتشر میکند دریافت کنید، بک لینک هایی که بدون شک به اعتبار بیشتر شما در گوگل مؤثر خواهند بود.
اگر تصمیم دارید برای سئو و بهبود رتبه سایت خود، از رپورتاژ آگهی کمک بگیرید قبل از اینکه آن را ثبت کنید موارد زیر را در نظر بگیرید:
همانطور که گفته شد، رپورتاژ آگهی نوعی از تبلیغات است که امروزه به عنوان یک روش نوین شناخته میشود. این نوع تبلیغات با سایر روش های تبلیغاتی، هدف مشترکی را دنبال میکنند. با این تفاوت که رپورتاژ اگهی در قالب اطلاع رسانی تهیه و نگارش میشود و به طور غیر مستقیم به تقویت برند شما کمک میکند.
مهمترین مزیتی که رپورتاژ خبری با سایر آگهیهای تبلیغاتی دارد، این است که مخاطب در طول زمانی که در حال خواندن آگهی است، حس میکند با یک مطلب کاملا عادی در راستای رفع نیاز و پاسخ به سوال خود روبرو شده است و تنها شما میدانید که این آگهی یک تبلیغ ماهرانه است. همین ویژگی نامحسوس و غیر مستقیم باعث شده رپورتاژ نسبت دیگر روشها، تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد.
یکی دیگر از فاکتورهایی که میتوان به عنوان مزیت رپورتاژ آگهی دانست، این است که ممکن است تعداد زیادی از کاربرانی که تبلیغ یا رپورتاژ شما را در سایت خبری میبینند و آن را میخوانند، به مشتری بالقوه شما تبدیل شوند.
زیرا کاربر با انتخاب و متناسب با سلیقه و نیاز خود، آگهی شما را باز و به سایت شما وارد میشود. در صورتی که در روشهای سنتی تبلیغات، مخاطبانی آگهی شما را میبینند که هیچ ارتباطی به محصول و خدمات شما ندارند.
پس نتیجه میگیریم که در رپورتاژ خبری نسبت به سایر روش های تبلیغاتی، آمار مخاطبانی که آگهی شما را میبینند و مخاطبانی که به مشتری تبدیل میشوند بیشتر است.
امروزه، تبلیغات سنتی آن چنان بازدهی ندارد. چرا که اکثر آنها خستهکننده هستند و مردم از چنین تبلیغاتی دوری میکنند، حوصله دیدن و خواندن آنها را ندارند. اگر توجه کرده باشید، مردم دیگر به بنرهای تبلیغاتی سطح شهر توجه نمیکنند، کاتالوگ های تبلیغاتی را بدون خواندن محتوای داخلی آن میبندند. تمام سامانه های تبلیغاتی که روزانه بر روی تلفن همراهشان ارسال میشود را مسدود میکنند. زمانی که تلویزیون پیام های بازرگانی را در بین سریالها پخش میکند، کانال تلویزیون را عوض کرده یا خود را مشغول به کار دیگری میکنند.
ولی رپورتاژ آگهی، با تمامی این روشها متفاوت است؛ زیرا برخلاف روشهای ذکر شده طرفداران زیادی دارد. در یک رپورتاژ خبری از تعریف و تمجیدهای خسته کننده و حوصله بر و همچنین تبلیغ مستقیم برند یا محصول نیست. همین امر باعث میشود نه تنها شما به سمت مشتری نروید، بلکه مخاطب جذب محصول و برند شما شود و سایتتان را دنبال کند.
برای تبلیغ محصولات و برند خود در هر بستری همچون شبکه های اجتماعی، خیابان، رادیو، تلویزیون و… دوره زمانی محدودی وجود دارد و شما باید برای منتشر شدن دوباره، آن را تمدید کنید و دوباره متحمل هزینه شوید. اما بعد از تبلیغات در سایت های رپورتاژ آگهی، دیگر نیازی نیست برای تمدید آن هزینهای پرداخت کنید. چرا که آگهی شما بعد از منتشر شدن از سایت حذف نخواهد شد. از طرفی چون این رپورتاژ باعث بهتر شدن رتبه سایت شما در گوگل میشود، برای شما و مشتری بسیار کاربردی است.
توجه داشته باشید منظور ما از رپورتاژ، آگهی خوب در یک سایت معتبر در جایگاه مناسب است. هر نوشتهای را نمیشود به اسم رپرتاژ آگهی در هر سایتی قرار داد. باید بدانید که نگارش آن بسیار اهمیت دارد. در ادامه نحوه نوشتن یک رپورتاژ آگهی خوب را توضیح دادهایم.