سئو محلی یا لوکال سئو
سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که کلمات معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو دارد که همگی آنها به یک معنی می باشند و می توان آن را بصورت زیر تعریف نمود:سئو (بهينهسازي موتور جستجو) به ...
شبکهٔ اجتماعی (به انگلیسی: Social network) ساختاری اجتماعی است که از گروههایی (عموماً فردی یا سازمانی) تشکیل شدهاست که توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگی مانند ایدهها و تبادلات مالی، دوستان، خویشاوندان، لینکهای وب، و سرایت بیماریها (اپیدمولوژی) به هم وصل هستند.
شبکه های مجازی بر اساس عملکردی که دارند و قابلیتهایی که در اختیار کاربرانشان قرار میدهند، به ۴ دستهی کلی تقسیم میشوند:
در ادامه هر یک را تشریح میکنیم.
در این دسته از شبکه های مجازی، شما فقط امکان انتشار عکس دارید و نهایتاً بتوانید یک توضیح (Caption) برای تصویری که منتشر میکنید، بنویسید. شبکه های مجازی محبوب در این دسته عبارتاند از: پینترست، فلیکر و اینستاگرام (البته در آپدیتهای خود امکان انتشار و استریم ویدیو (لایو) را نیز برای کاربران خود فراهم کرده است)
شبکه های مجازی که در این دسته قرار میگیرند، سرویسهای استریم و اشتراکگذاری ویدیو هستند؛ در این شبکه های مجازی شما علاوه اشتراکگذاری و تماشای ویدیو، میتوانید نظرات خود را با دیگر کاربران در مورد ویدیویی که مشاهده میکنید، به اشتراک بگذارید. محبوبترین شبکههای اجتماعی مبتنی بر اشتراک ویدیو عبارتاند از: یوتیوب، واین، آپارات.
در این دسته از شبکه های مجازی که بیشتر شکل و حالت وبلاگنویسی پیدا میکنند، شما میتوانید هر نوع محتوایی که میخواهید (متن، عکس، ویدیو) منتشر کنید و همچنین گروه یا انجمنهایی نیز تشکیل دهید و با افراد مختلف از سراسر دنیا ارتباط برقرار کنید. برخی از محبوبترینِ این دسته از شبکه های مجازی عبارتاند از: فیسبوک، توییتر، ردیت، تامبلر.
پیامرسانها نیز نوعی شبکهی مجازی یا اجتماعی محسوب میشوند. هر پیامرسان با توجه به امکاناتی که دارد، به طرق مختلفی بین افراد جامعه ارتباط برقرار میکند. شما میتوانید از پیامرسانها برای ارسال پیام متنی، ارسال عکس و ویدیو، ارسال موسیقی و فایل صوتی، تماس صوتی و تصویری و… استفاده کنید. برخی از این پیامرسانها عبارتاند از: واتساپ، تلگرام، وایبر.
در ادامه لیستی از محبوبترین و پر کاربرترین شبکه های مجازی را برای شما آماده کردهایم.
شبکههای اجتماعی بسیار زیادی در دنیا وجود دارد که برخی از آنها کاربران زیادی دارند و بهصورت بینالمللی استفاده میشوند؛ از آن طرف بسیاری از شبکههای اجتماعی به موفقیت چشمگیری دست پیدا نمیکنند یا اینکه فقط در کشور خاصی از آنها استفاده میشود (به نوعی بومی و برای مصرف افراد داخل آن کشور هستند). در ادامهی این مقاله میخواهیم محبوبترین و پر کاربرترین شبکههای اجتماعی را به شما معرفی کنیم:
در ادامه ویژگیهای و قابلیتهای هر یک را بههمراه نکات مهم آنها بیان میکنیم.
بر اساس آخرین آمارها، فیسبوک با ۲٫۹ میلیارد کاربر محبوبترین شبکه مجازی دنیا محسوب میشود. این شبکه مجازی در سال ۲۰۰۴ تأسیس شده و روز به روز افراد بیشتری را به خود جذب میکند. در فیسبوک شما توانایی ارتباط با افراد مختلف، اشتراکگذاری متن، عکس و ویدیو، چت با افراد مختلف و همچنین تشکیل گروه را دارید. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که در بسیاری از کشورها، فیسبوک تبدیل به نوعی شناسنامهی مجازی افراد تبدیل شده است و اگر کسی بخواهد دنبال فردی بگردد یا در مورد وی اطلاعاتی کسب کند، اولین جایی که بررسی میکند، صفحهی فیسبوک فرد مورد نظر است. برای مراجعه به این شبکه مجازی، میتوانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.
بنیانگذاران فیسبوک: (Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Andrew McCollum, Dustin Moskovitz, Chris Hughes)
یوتیوب، یک سرویس پخش آنلاین ویدیو بود که جدیداً سرویس آنلاین پخش موسیقی را هم به قابلیتهای خود اضافه کرده است. این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۰۵ تأسیس شد و طبق آخرین آمارها، به ۲٫۲ میلیارد کاربر دست یافته است. کاربران این شبکهی اجتماعی میتوانند ویدیوهای مختلفی را در اکانت خود آپلود کنند و یا دیگران را دنبال کنند و ویدیوهای مختلفی را ببینند یا در پلیلیست خود ذخیره نمایند. همچنین در هر اکانت، قسمتی برای نوشتن متن اضافه شده و کاربران میتوانند علاوه بر ویدیو و موسیقی، متنهایی نیز از خود منتشر کنند؛ اما تمرکز و کاربرد اصلی یوتیوب، پخش آنلاین ویدیو و در کنار آن موسیقی و متن است. شایان ذکر است که بسیاری از افراد در یوتیوب با گذاشتن ویدیوهای خاصی، دنبالکنندگان زیادی پیدا کردهاند و از طریق نمایش تبلیغات و دیده شدن ویدیوهایشان، از یوتیوب کسب درآمد میکنند. گفتنی است که به این دسته از افراد یوتیوب (YouTuber) میگویند. برای مراجعه به این شبکه مجازی، میتوانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.
بنیانگذاران یوتیوب: (Jawed Karim, Steve Chen, Chad Hurley)
واتساپ در سال ۲۰۰۹ پا به عرصهی شبکه های مجازی گذاشت و طبق آخرین آمارها توانسته است به چیزی حدود ۲ میلیارد کاربر در سراسر جهان دست پیدا کند. این پیامرسان بهدلیل امنیت بالا و رمزگذاری پیامهای طرفینی که در آن چت میکنند و همچنین سادگی در ظاهر، امکان تماس صوتی و تصویری رمزگذاریشده، به محبوبیت زیادی دست پیدا کردهاست. شایان ذکر است که واتساپ در ایران نیز بهدلیل فیلتر نبودن، رابط کاربری ساده، امکان برقراری تماس صوتی و تصویری از طریق اینترنت و امنیت بالا، طرفداران زیادی دارد؛ مخصوصاً برای ایجاد گروههای کاری. برای مراجعه به این شبکه مجازی، میتوانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.
بنیانگذاران واتساپ: (Brian Acton, Jan Koum)
اینستاگرام، شبکهای مجازی مبتنی بر اشتراکگذاری عکس و ویدیوهای کوتاه است که در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد و فعالیت خود را آغاز کرد. این شبکهی اجتماعی طبق آخرین آمارها، حدوداً ۲ میلیارد کاربر فعال دارد. در حال حاضر شبکهی مجازی اینستاگرام تبدیل به محل فعالیت تعداد بسیار زیادی از کسبوکارهای فروش آنلاین، بلاگرها و اینفلوئنسرها حوزههای مختلف شده است. بنابراین، حضور در شبکهی اجتماعی اینستاگرام به امری ضروری برای فعالیت کسبوکارها و تبدیل شدن آنها به برند محسوب میشود. شایان ذکر است که کسبوکارهای کوچک و بزرگ با حضور در اینستاگرام و تولید محتوا، به جذب مخاطب و افزایش فروش خود کمک میکنند. برای مراجعه به این شبکه مجازی، میتوانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.
بنیانگذاران اینستاگرام: (Kevin Systrom, Mike Krieger)
تیکتاک با هدف ایجاد شبکهی مجازی صرفاً برای اشتراکگذاری ویدیوهای کوتاه و افزایش خلاقیت برای ساخت ویدیوهای کوتاه، ساخته شد. این شبکه مجازی در سال ۲۰۱۶ فعالیت خود را آغاز کرد و طبق آخرین آمارها، دارای ۱ میلیارد کاربر فعال ماهانه است. شایان ذکر است که این شبکهی مجازی میتواند لقب جوانترین شبکهی مجازی در بین شبکه های مجازی محبوب و پرطرفدار را کسب کند. برای مراجعه به این شبکه مجازی، میتوانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.
بنیانگذاران تیکتاک: (ByteDance Ltd, Zhang Yiming, Toutiao)
پلتفرم تلگرام در ابتدا، کارِ خود را بهعنوان یک پیامرسان ساده در شبکه های مجازی آغاز کرد ولی رفته رفته امکانات بیشتری را به کاربران خود ارائه داد و با این کار، خود را در لیست محبوبترین شبکه های مجازی جای داد و به یکی از شبکههای اجتماعی پرطرفدار تبدیل شد؛ مخصوصاً در کشورمان ایران، با توجه به فیلترینگ تلگرام، همچنان طرفداران و کاربران زیادی دارد! این شبکه مجازی در سال ۲۰۱۳ راهاندازی شد و ابتدا برای IOS و سپس برای اندروید عرضه شد. تلگرام بهدلیل امکانات زیاد، رابط کاربری آسان و قدرت شخصیسازی بالا طرفداران زیادی پیدا کرد و طبق آخرین آمارها به ۵۵۰ میلیون کاربر ماهانهی فعال رسیده است. از امکانات این شبکهی مجازی میتوانیم به پیامرسانی رایگان، امکان تماس صوتی و تصویری، امکان ایجاد گروه و سوپرگروه، ساخت کانالهای مختلف، ساخت و استفاده از رباتهای مختلف برای انجام کارهای مختلف و… اشاره کنیم. برای مراجعه به این شبکه مجازی، میتوانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.
بنیانگذار تلگرام: (Pavel Durov)
اسنپچت فعالیت خود را در سال ۲۰۱۱ شروع کرد و طبق آخرین آمارها، ماهانه ۵۳۸ میلیون کاربر فعال دارد. شایان ذکر است که فعالترین کاربران این شبکهی اجتماعی نوجوانان ۱۲ الی ۱۵ ساله هستند که حدوداً نیمساعت از روز خود را در این شبکهی اجتماعی میگذرانند. از ویژگیهای اسنپچت میتوانیم به اشتراکگذاری عکس، دارا بودن فیلترهای عکاسی زیاد، مدت زمان کوتاه پست (پستها بعد از مدتی پاک میشوند) و ساخت ویدیوهای کوتاه، اشاره کنیم. برای مراجعه به این شبکه مجازی، میتوانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.
بنیانگذاران اسنپچپ: (Evan Spiegel, Bobby Murphy, Daniel Smith, David Kravitz, Leo Noah Katz)
شبکهی اجتماعی پینترست، بستری برای اشتراکگذاری عکس و نهایتاً گیف است که فعالیت خود را در سال ۲۰۱۰ آغاز کرده و مطابق آخرین آمارها، ماهانه شاهد فعالیت ۴۴۴ میلیون کاربر بوده است. محبوبترین محتواهای پینترست عبارتاند: از مد و فشن، غذا، دکوراسیون، مراسم عروسی، تمرینهای ورزشی و محتوای زندگی روزمره. جالب است اگر بدانید که آمار جالبی از کاربران پینترست منتشر شده که در آن گفته شده حدود ۶۰ درصد کاربران پینترست، بانوان هستند. برای مراجعه به این شبکه مجازی، میتوانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.
بنیانگذاران پینترست: (Ben Silbermann, Paul Sciarra, Evan Sharp)
ردیت خود را با عنوان «صفحهی اول اینترنت» معرفی میکند. این شبکهی مجازی در سال ۲۰۰۵ فعالیت خود را آغاز کرده و از آن زمان تا کنون، به تعداد ۴۳۰ میلیون کاربر فعال در ماه رسیده است. بر طبق رتبهبندی ابزارهای سئویی نظیر سیمیلاروب، وبسایت و شبکهی اجتماعی ردیت جزو ۲۰ وبسایت برتر و پربازدید جهان است! در این شبکه مجازی شما ترکیبی از محتوا (متنی و تصویری) و انجمنهای مختلف را مشاهده میکنید. شایان ذکر است که طبق آخرین آمارها در این شبکه مجازی تعداد ۲٫۸ میلیون انجمن یا همان «سابردیت» به تشکیل شده است و شما تقریباً به دنبال هر موضوعی که باشید، انجمنی برای آن در ردیت پیدا میکنید! برای مراجعه به این شبکه مجازی، میتوانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.
بنیانگذاران ردیت: (Steve Huffman, Alexis Ohanian, Aaron Swartz)
لینکدین را به نوعی میتوانیم بزرگترین بنگاه کاریابی دنیا معرفی کنیم. این شبکهی اجتماعی در سال ۲۰۰۳ با هدف ایجاد محیطی برای ساختن رزومه، پیدا کردن کارمند و یا کارفرما، و همچنین تبادل تجربیات بین کسانی که در یک حوزهی مشترک کار میکنند، فعالیت خود را آغاز کرد. طبق آخرین آماری که منتشر شده، هر هفته ۵۰ میلیون نفر در لینکدین به دنبال شغل میگردند. شایان ذکر است که پلتفرم لینکدین یک شبکهی اجتماعی بسیار متمرکز است؛ به همین دلیل، پتانسیل بسیار بالایی برای ارتباط با گروهها و افراد حرفهای در حوزههای کاری مختلف برای شما ایجاد میکند. برای مراجعه به این شبکه مجازی، میتوانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.
بنیانگذاران لینکدین: (Reid Hoffman, Konstantin Guericke, Allen Blue, Jean-Luc Vaillant, Eric Ly)
پلتفرم اجتماعی توییتر در سال ۲۰۰۶ با هدف انتشار پیامهای متنی کوتاه (۱۲۰ کاراکتر) فعالیت خود را آغاز کرد و پس از گذشت چند سال و با آپدیتهایی که ارائه داد، امکاناتی همچون اشتراکگذاری عکس، ویدیو، امکان ایجاد Space (محیطی برای گفتگو گروهی آنلاین) و افزایش محدودیت تعداد کاراکتر به ۲۴۰ کاراکتر در هر توییت، کاربران بیشتری جذب کرد و طبق آخرین آمارها رقم ۲۱۷ میلیون کاربر فعال ماهانه را از آن خود کرد. برای مراجعه به این شبکه مجازی، میتوانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.
بنیانگذاران توییتر: (Jack Dorsey, Evan Williams, Biz Stone, Noah Glass)
شبکه مجازی واین، توسط شبکه اجتماعی توییتر پشتیبانی میشود و اساس کار آن برای اشتراکگذاری ویدیو طراحی شده است. این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد و در سال ۲۰۱۳ رسماً فعالیت خود را آغاز کرد. علاوهبر اشتراکگذاری ویدیو، شما میتوانید توسط اپلیکیشن واین، به ضبط و ادیت ویدیوهای کوتاه خود بپردازید. شایان ذکر است که این شبکهی مجازی طبق آخرین آمارها، رکورد ۲۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه را به ثبت رسانده است. برای مراجعه به این شبکه مجازی، میتوانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.
بنیانگذاران واین: (Dom Hofmann, Rus Yusupov, Colin Kroll)
تامبلر بهعنوان به شبکه مجازی، نوعی پلتفرم وبلاگی است که در سال ۲۰۰۷ بنیانگذاری شد و مطابق آخرین آمارها، با داشتن ۲۲۵ میلیون وبلاگ ثبت شده در خود و همچنین ۱۱۵ میلیون کاربر فعال ماهانه، به فعالیت خود ادامه میدهد. شبکه اجتماعی تامبلر به کاربران خود امکان انتشار متن، عکس، ویدیو، لینکهای مختلف و همچنین و ویس از طریق تامبلاگ (Tumblelog) را فراهم آورده است. برای مراجعه به این شبکه مجازی، میتوانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.
بنیانگذار تامبلر: (David Karp)
شبکهی مجازی فلیکر در سال ۲۰۰۴ پا به عرصهی شبکه های مجازی گذاشت و در سال ۲۰۰۵ توسط شرکت یاهو خریداری شد. این شبکه مجازی با هدف اشتراکگذاری عکس و ویدیو ساخته شد ولی با گذشت زمان، اشتراکگذاری عکس در این شبکهی اجتماعی طرفداران بیشتری پیدا کرد تا جایی که طبق آخرین آمارها، این شبکهی اجتماعی به ۱۱۲ میلیون کاربر و بازدید ماهانه دست یافت. برای مراجعه به این شبکه مجازی، میتوانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.
بنیانگذاران فلیکر: ( Stewart Butterfield, Caterina Fake)