نکات مهم در هنگام خرید...
با گسترش شبکهها و اینترنت، راههای مختلفی برای معرفی کسب و کار یا خدمات وجود دارد که یکی از این روش ها، استفاده از رپورتاژ آگهی است. ولی دو نکته مهم در خرید رپورتاژ حائز اهمیت است که عبارتند از:...
رپورتاژ آگهی یا رپرتاژ آگهی (advertorial) که روزگاری صرفاً توسط گزارشگران و سردبیران مجلات مختلف تنظیم میشد، همگام با تحولاتی که در نحوه مصرف محتوا توسط مخاطبان صورت پذیرفته تغییر پیدا کرده و به یکی از مؤلفههای مهم، کاربردی و نسبتاً سهلالاستفاده بازاریابی درونگرا تبدیل شده است.
نوشتن یک رپورتاژ آگهی تأثیرگذار و توزیع آن از طریق کانالهای مناسب میتواند برند شما را بیشتر در معرض دید قرار بدهد و تعاملات و رابطههای ارزشمندی را پدید بیاورد. هنگامیکه شرکت شما توجه یک گزارشگر مطرح، وبلاگ نویس تأثیرگذار یا یکی از افراد شناخته شده در شبکههای اجتماعی را به خود جلب میکند، کوچکترین اشاره وی به کسبوکارتان به فرصت درخشانی برای جذب مشتریان جدید تبدیل میشود. بیشتر دیده شدن باعث میشود که شرکت شما از رقبا سبقت بگیرد و جایگاه مناسبی را بهعنوان یک کسبوکار معتبر و تأثیرگذار در حوزه فعالیت خود کسب کند.
درعینحال باید توجه داشته باشید که هیچ کدام از منافعی که ذکر شد بهطور خودکار عاید شما و کسبوکارتان نمیشود. درک فرآیند تهیه رپورتاژ آگهی و بهره برداری از آن در راستای اهداف کسبوکار زمانبر است و به دانش و تجربه نیاز دارد؛ بنابراین، لازم است که پیش از افزودن رپورتاژ آگهی به استراتژی بازاریابی محتوایی خود با زیر و بم آن آشنایی پیدا کنید. در این مطلب تلاش میکنیم تا با تمرکز بر اجزا و مؤلفههای مختلف مرتبط با رپورتاژ آگهی، شما را هر چه بیشتر بر این ابزار کاربردی مسلط کنیم. طبیعتاً پیش از هر چیزی باید ببینیم رپرتاژ آگهی چیست.تعاریف مختلفی برای رپورتاژ و رپرتاژ وجود دارد که به بیان کاملترین تعریف می پردازیم:
رپرتاژ آگهی ترجمه لغت Advertorial است که از ترکیب دو لغت Editorial و Advertisement به وجود آمده است. به شکلی از آگهی گفته میشود که در قالب گزارش ارائه شود. یعنی، مخاطبان رسانهای تصور کنند که یک گزارش بی طرفه پیرامون موضوع، برند یا محصولی خاص، اطلاعاتی در اختیار آنها قرار میدهد، در حالی که آنچه آنها میبینند، میشنوند و میخوانند، در واقع تلاشی سازمان یافته برای تقویت جنبههای ذهنی یک محصول یا خدمت در ذهن آنها است.
رپرتاژ آگهی در واقع گزارشی بیطرفانه است که پیرامون موضوع، برند یا محصولی خاص، اطلاعاتی در اختیار کاربر قرار میدهد.
رپرتاژ در حوزه تبلیغات اینترنتی و سئو سایت به عنوان یک گزارش یا مصاحبه برای معرفی برندها یا اشخاص در سایت های خبری مطرح شده است و بصورت یک خبر تبلیغاتی منتشر میشود.
همچنین یکی از بهترین روشهای تبلیغات اینترنتی و برندسازی است که بزرگترین برندهای دنیا برای معرفی محصولات و خدمات جدید خود از آن استفاده میکنند و به این دلیل تاثیرگذاری بالایی دارد که نوعی تبلیغات غیرمستقیم است و مخاطبان در زمان مشاهده آن بیشتر اعتماد میکنند و کل مطلب را مشتاقانه مطالعه میکنند .
درواقع رپرتاژ آگهی یک خبر تبلیغاتی است که در قالب یک مصاحبه یا گزارش و یا مقاله در خبرگزاریها و سایتهای خبری پربازدید منتشر میشود که شامل یک تیتر جذاب ، چند پاراگراف متن و عکس و هایپرلینک فالو میباشد و اطلاعات، گزارش یا خبر سودمندی را در اختیار مخاطب قرار میدهد. از این رو برای کاربران جذابیت قابل توجهی دارد. رپورتاژ آگهی اطلاعات مفیدی از محصول یا خدمت کسبوکار شما ارائه میدهد و سبب میشود مخاطب با آن آشنا شده و اطلاعات بیشتری پیرامون محصول یا خدمت موردنظر کسب کند. همچنین میتوانید از تصویر، ویدئو ، نمودار و … جهت انتقال هرچه بهتر پیام خود به مخاطب در رپرتاژ آگهی استفاده کنید. به علاوه دقت کنید عبارت رپورتاژ آگهی در بالا یا پایین محتوای شما درج شود. این کار هم به لحاظ اخلاقی و احترام به مخاطب و هم از دید گوگل واجب است.
سعی کنید در رپرتاژ آگهی خدمات و محصولات خود را به حالت داستان یا خبری ملموس و قابل درک در سایت های پربازدید قرار دهید. از آنجایی که مردم به آن سایتها اعتماد دارند و همچنین محتوای رپرتاژ آگهی، تبلیغاتی نیست، به برند شما نیز اعتماد میکنند و از مطالعه رپورتاژ آگهی شما لذت میبرند.در نظر داشته باشید که تولید محتوای رپرتاژ آگهی باید مطابق سلیقه مخاطب شما باشد.
اصطلاح رپرتاژ آگهی برای اولین بار در سال ۱۹۴۵ به ادبیات انتقادی رسانهها اضافه شد. به دلیل اعتماد به مخاطبان به رسانهها، رپرتاژ آگهیها بسیار مؤثر است و به همین دلیل در کشورهای پیشرفته قوانین بسیار سختی علیه رپرتاژ آگهیها تصویب شده و میشود. دیوان بینالمللی تجارت در قانون آگهیهای خود که در سال ۱۹۹۷ به تصویب رسانده خواهان مشخص کردن تبلیغات میشود تا مخاطبان قادر به تشخیص آن شوند.
امروزه نیز بعد دیگری از رپرتاژ را در فضای اینترنت مشاهده میکنیم به گونه ای که یک مقاله در قالب یک پست عادی به یک سایت اضافه میشود که درحالت عادی یک مطلب معمولی یا خبری است اما در اصل یک متن کاملاً تبلیغاتی است که کاملاً سازمان یافته و با اهداف تبلیغ یک محصول یا یک سایت است که شامل چندین لینک به سمت وب سایت تبلیغکننده است، هماکنون سایتها و شرکتهایی هستند که در قبال ثبت رپرتاژ آگهی مبالغی نیز از شرکت تبلیغکننده دریافت میکننند. در ایران معنای رپرتاژ آگهی متفاوت است؛ در رپرتاژ آگهی سایتهای ایرانی عموماً وبسایت یا اپلیکیشن آنلاین به دیگران معرفی میشود؛ این معرفی عموماً با گرفتن یک بکلینک همراه است. این مفهوم در وبسایتهای خارج از ایران با عنوان Review شناخته میشود. و اغلب آن را به نام رپرتاژ آگهی میشناسند . همچنین افراد زیادی برای اینکه رتبه وبسایت خود را نزد گوگل افزایش دهند در ایران از این تنوع تبلیغات استفاده میکنند.
نمونهای از رپرتاژ آگهی تلویزیونی در زیر قابل مشاهده است. در این برنامه، حین گفتگو بین دو مجری، برندسازی و تبلیغ برای تماشا صورت گرفته است.